Mingelmaren
WIJ lezen in ‘'t Daghet in den Oosten,’ 1897, blz. 95. ‘In Biekorf, 15 Koornmaand 1897 leze ik: Te Brugge zegt men waarentig, waarredig en nooit waarachtig, enz. In gansch Limburg zegt men ook warentig, marentig, warempel, altijd met den klemtoon op de middelste lettergreep. Zou daar wel een waarredig insteken, zou 't niet eerder 't woord waarachtig zijn dat verminkt wierd omdat het ook als eed kon gelden?
***
‘Les Flamands et les Allemands expriment l'étonnement et la surprise en invoquant les deux dieux du paganisme Castor et Pollux sous la dénomination de gemini, car, si dans quelque coterie Flamande vous racontez une nouvelle surprenante, tous s'écrient gemini! geminis! 't zumenis! et il en est de même en Allemagne’. Voir Diericx, Mémoires sur la ville de Gand, tome 2, 1815, p. 23.
Vergelijk met die zotternij: Willem's verhandeling ‘over eenige oude nederlandsche vloeken, eeden en uitroepingen’.
Vergelijk: Wodana, over Fro, blz. XX en vgg.
Vergelijk 't Daghet, blz. 98, jaargang 1896.
Luister nu naar mijn eenvoudig gedacht:
Wat roepen de menschen, als ze verwonderd zijn? a/ God zegen ons menschen! b/... zegen ons menschen! c/... zegen ons...! ofwel gauwer gezegd: God zimmen os minschen, God zimmen is minsen, 'd zimmenis minsen, 't zimmenis, 't gimminis, gimminis, gimmeni, gommenikes, enz. enz. met z of fransche g.
Dat antwerpsch afgodsbeeldje, hoe 't hiet of niet, kreeg een bijnaam uit misverstand door 't uitspreken van ‘die m'hier ziet’ als ‘gemini’; en alhoewel iedereen reeds lang, zegen ons, gemenis, geroepen had vóór dien tijd ‘quoties vel lusus in gyro, pes in passu vel actus errat in opere’, zoo wierd later gedacht dat dien uitroep van den afgodsname kwam, die in Antwerpen op een vuil beeldje werd toegepast.’
't IS 't melden weerd, om de wille der zeldzaamheid, dat er op geheel Thorhout, geen een getouwe meer en staat en in werkinge en is. De laatste wever, met zijn getouwe, en 't was 't laatste in Thorhout, is gestorven in 't oudemanhuis, in 1891.
Nieuwe getouwen, breigetouwen zijn opgekomen en rijzen op om 't weefgetouwe te vervangen. 't En is geen gewin meer voor den wever. Daar de wever verdwijnt, moet 't spinnewiel met eenen naar 't oud ijzer of op den zolder.
De laatste spinster of spinnette op Thorhout, weunt al den kant van 't Schaakske. 't Is van de jare 't eerste jaar van geheel