digo de Lerme iiii sch. s jaers telcke Lauwe. Zij vierden hunnen mesdag op sint Jan te midzomer’.
Kerk. Rek. 1547. Meye: ‘Ontfaen van 't luuden van een messe ten zelve dache (festo Jo. Baptiste) ghedaen bij den graeuwerkers met Adriaan. iii Gr.’
Zij vierden ook Sinte Lisbette, en dan wierd er met den ‘Ouden Jacob’ geluid. Eenen keer hebben zij eene messe gehad op Sint Adriaansdag, te weten in 1562. Inderdaad, zoo lezen wij in de rekeningen:
1562. Wedemaend: ‘Up sint Adriaensdag voor de Graeuwerkers.’
Colaert d'ault, de oude, had op het einde van de jaren 1400 in Sint-Jacobs eene capelle doen gereed maken, om aldaar met zijne vrouw Madaleene de Baenst, en met zijn huisgezin, de goddelijke diensten bij te wonen. Na Colaerts overlijden, zie Weale's Beffroi, 1ste jaar Bld. 14 en 15, hebben zijne erfgenamen autaar en capelle overgelaten aan ‘de ghilde van Sinte Fransois, die de mudsereeders ende mudsescheerders gesaemendelic houden in Sinte Jacops kerke, ten outare van wylent Colaert d'Oude...... staende an de zuud zyde van der zelver kerke, in den westhouck van Sint Jacops capelle, vercregen bij wylen den voorseiden Colaert d'Oude van den kerckmeesters ende prochiepape van der voorseider kercke, aldaer hij een outaer hadde ghedaen maken ende wyen den voorseiden outare in den name van den coronemente van Maria ende neghen cooren der inghelen, zitsel, sepulture, en van den goddelijken dienste bij hem aldaar bestelt......’
Eindelijk de mutsereeders, mutsescheerders, mutsemakers, verveerdigden, volgens Zegher van Maele ‘Bonetten voor Spaignie, Portugaele, Italien, Vranckerike...’
Hun beschermheilige is Sint Franciscus van Assisi, wiens beeld in Sint-Jacobs nog staat in de capelle die zij eertijds gebruikten en wiens feestdag zij vierden op zijnen naamdag.
Rek. 1567: ‘Octob. Ontfaen van geluud op Sint Franciscus dach ghedaen doen bij de mutsesceerders met Adriaen, 4 Gr.’