IN Middelburg's handvestenkamer wordt een inventaris bewaard ‘van de goederen en juweelen, toebehoorende aan Onzer Vrouwegilde op de halle te Westmonstre, door de aftredende beleeders aan de nieuw benoemden overgegeven.’
Wij lezen daar onder andere: ‘A. In onser vrouwe choer ind. kken, een blauw fluweelen casufel met gouden koorden, om bij hoogtijden te gebruiken; groen fluweelen cappen, een missaal, een outaarbel, een wijwatervat, een vigilieboek, outaarkleeden, zijden gordijnen, enz. B. Opt huuskijn: twee kandelaars op het altaar, 40 platte pintkannen, 6 dozijn plateelen, 6 dozijn sausieren en 6 dozijn pottaetscotelen.’
‘Ind. kken’ zal in der kerken, in de kerke bedieden, maar, wat mogen die pottaetscotelen zijn? Bij het eerste zicht verstaan wij potatten, patatten, pataters; maar bemerkt wel dat het stuk hierboven dagteekent van den 19 November 1484, en dat men gemeenlijk verhaalt dat de pataters, ofte aardappelen, maar in het midden van de jaren 1500 van America naar Europa gebracht en wierden.
Er is in alle geval sprake van het mondspel, want nevens die pottaetscotelen, vinden wij sausieren, plateelen en pintkannen.
OVER jaar zijn al de reuzen van 't land naar Brussel gereisd, en hebben daar in eenen prachtigen stoet rond de hoofdstad gewandeld. Alsdan zeide men dat er te Brugge geen reuze bestaan en had. Wonderbaar genoeg! Of telt hij niet, die reuze Trevanus, die in 1666 in de H. Bloedprocessie ging? Hij heeft nochtans eene geheele geschiedenis in de Breidelstad. In 1670 trouwt hij zijne dochter Rosalie met eenen reuze uit Persenland genaamd Aureliaan. In 1686 toogt hij aan de Bruggelingen geheel zijne familie: Trevanus, Rosalia, met haren man Aureliaan, Majoraan en den jongen Grudius.
Brugge houdt aan oude gebruiken, waarom dus de reuzen niet wederom laten uitkomen?
DE toebakbereiders hadden voor patroon Sint Rochus; hunne diensten wierden verricht in Sinte Walburga, waar zij hunne zitbanken hadden (J. Gailliard. De ambachten en Neringen van Brugge).
Zouden de rookers dat weten, dat Sint Rochus hun patroon is?