Emilia, die niets zoozeer beklaagde als haar kloosterlijke afzondering en eenzaamheid.
Deze uitleg verklaarde tevens (evenals die van Garnett) dat Shelley spreekt van ‘that orphan one’, in de toon en de uitdrukking waarmee men van iemand anders dan zichzelf spreekt. Bovendien laat de opvatting ruimte voor een zinnebeeldig verstaan van het woord ‘orphan’. De geest in wien de eenzaamheid geboren werd, beseft zich uiteraard als verwantloos.
Mijn veronderstelling lijkt me dus meer optehelderen dan eenige andere. Met dat al is haar juistheid onbewezen en onbewijsbaar. Misschien ligt haar meeste waarde in de aanleiding die zij geeft om Epipsychidion te herlezen van Alastor uit. Dat Alastor vergeefs zocht, en Shelley nu meende te vinden, kan de ontroering geweest zijn waaruit het nieuwe gedicht geschreven werd. Ja, ze was dit werkelijk.
I never thought before my death to see
Youth's vision thus made perfect.
Zoo luidt de uitroep waarmee, onmiddelijk na de vier inleidende strofen, het eigenlijke gedicht geopend wordt. Wat is hij anders dan een samenvatting, en tegelijk een weerspreking, van Alastor?
Deze gedachte wordt bij Shelley onmiddelijk opgevangen door een andere: hij is gehuwd met Mary. En uit de schok van die beide ontstaat zijn verdediging van de veelvoudige liefde.
De overweging van dit konflikt maakt het ons bizonder moeielijk vertrouwen te stellen in overigens betrouwbare gegevens. Garnett heeft zijn meening misschien van Mary. Kröder - zooals later de Bosis - kon zich beroepen op een paar italjaansche regels in Shelley's handschrift, die Garnett schijnen te weerspreken, die schijnen te bevestigen dat Shelley met ‘that orphan one’ zichzelf bedoelde. Als deels toch maar veronderstelde, deels vage en onvolledige uiting van de betrokken partijen zelf, hebben deze getuigenissen slechts een betrekkelijke waarde. Het gedicht, gezien in het geheel van Shelley's leven, blijft dan nog onze beste vraagbaak. En zoo gezien, kan ik het niet scheiden van Alastor. Het is er de voortzetting en de weerspreking van. Alastor was Shelley's eerste gedicht