tueele slimheid, maar kosmisch inzicht; geen moreele onkreukbaarheid, maar kosmische kracht. Kosmisch inzicht en kosmische kracht zijn in één woord: persoonlijkheid.
Maar we spreken niet over subjectieve persoonlijkheid, we spreken over objectief leven: het vrouwelijke en het mannelijke. In dat objectieve leven zijn de geslachten één en toch gescheiden, ze zijn organisch gescheiden en daarom is er ‘verhouding’ tusschen. Die verhouding zegt èn wezenlijke verscheidenheid èn wezenlijke gelijkwaardigheid.
Wezenlijke verscheidenheid. In poëtische kleuren heeft de dichter van het oude Paradijsverhaal die verscheidenheid al gezien. Eva, de Vrouw, wordt geboren uit Adam, den Man; en Eva wordt door Adam begrensd, gebouwd als zij is uit Adam's ‘ribbe’. Vanuit mannelijken oorsprong is Eva geschapen, Eva, de duurzame oorzakelijkheid, de ‘moeder van alle levenden’. We behoeven die poëtische voorstelling maar te vertalen in directe taal, om te zien hoe juist ze is. De Vrouw is het geboren-worden, bevrucht-worden, baren, in één woord: het ontvangen. De Man is het scheppen, bevruchten, differentiëeren, in één woord: het geven.
Wezenlijke gelijkwaardigheid tusschen Man en Vrouw wordt hiermee niet ontkend, maar bevestigd. Het echt-vrouwelijke ‘ontvangen’ maakt de vrouw niet minderwaardig aan den man: de ware man immers kàn niet geven, genadiglijk neerbuigend tot een vragende vrouw, want heel zijn wezen is wil tot geven. En het echt-mannelijke geven maakt den man niet minderwaardig aan de vrouw: de ware vrouw immers kàn niet genadiglijk een hulde verdragen van een kruipenden man, want heel haar wezen is verlangen naar ontvangenis. Kosmisch geven en kosmisch ontvangen zijn verscheiden, maar volkomen gelijkwaardig, ook in den mensch.
Het kosmisch-vrouwelijke ontvangen is in-wezen het voortplanten: de vrouwelijke natuur ìs voortplanting. Dat zij juist ‘kinderen’ voortplant is niet wezenlijk, al is het ook ‘normaal’. Maar voortplanting is haar eigen wezenlijkheid. Voortplanten moèt ze, ook waar ze geen kind ter wereld brengt. ‘Beschaving’ namelijk is òòk echte vrouwelijkheid, want beschaving is òòk