andere gevolgtrekking; nl. tot de erkenning dat daarmee ook een schoonheid aan het groeien is. Maar die schoonheid is van een kernachtiger soort dan de gebruikelijke, zoodat zij, zooals éénmaal de Fransche, voorbestemd schijnt de uiting eener cultuur te zullen worden.
En juist omdat die eigenschap van kracht, voorloopig de schoonheid uitsluit, vertoont de Duitsche kunst nog zeer veel vreemds; in de constructie veel onzuivers, in de versiering nog veel grofs en stootends.
Maar daarin ziet de ernstige beoordeelaar juist een eigenschap ten goede, omdat ze een ontwikkelingsmogelijkheid waarborgt, terwijl de oppervlakkige beschouwer, maar voornamelijk de zelfgenoegzame, de nog-zwerend-bij-de-oude maar nu niet meer beproefde traditioneele vormen, die eigenschap niet ziet, en dus hare geheele verschijning niet dulden kan.
Dit en niet anders is dan ook de oorzaak van het succes der Duitsche afdeeling op de tentoonstelling te Brussel, hetgeen Muthesius tot de zeker chauvinistische, maar toch niet geheel onjuiste uitspraak bracht, ‘dasz alle Völker spielen oder schlafen, nur Deutschland arbeite’...um von Frankreich los zu kommen.
Want wat vooral te Brussel opviel is de groote eenheid tot in alle onderdeelen, waarin zich die zelfde kracht openbaarde.
En dat kon ook gebeuren omdat de geheele afdeeling een afzonderlijk geheel vormde, terwijl daaraan nog ten goede kwam, het juiste inzicht dat er zoo iets als een tentoonstellingsarchitektuur bestaat, een soort van ‘barakkenstyl’, die reeds daarom principieel alle nabootsing van werkelijk gebouwde architektuur uitsluit.
Het eenige land dat, behalve Duitschland, zou hebben vermocht een dienovereenkomstige afspiegeling te geven van wat er in het moederland aan het gebeuren is, is Nederland; hetgeen echter niet is gebeurd omdat?....
Daarover is, en dat is verblijdend, reeds veel geschreven, zoodat een herhaling daarvan als overbodig kan worden beschouwd. Maar toch kan ik niet nalaten er op te wijzen, dat juist altijd van Duitsche zijde over de Nederlandsche architektuur en ambachtskunst met waardeering wordt gesproken