Onhelder, - want ook zonder dat ik mij een oordeel aanmatig over de betrekkelijke beteekenis van duitsche dichters in vroegere eeuwen, komt het mij voor dat over geen enkel tijdvak licht en donker zóó zijn verdeeld dat een scherp en treffend tafreel vóór ons treedt. Noch het middelhoogduitsche, waar de grens tusschen geestelijk en minne-dicht niet te trekken valt, en toch moet die grens wel gewichtig zijn; - noch de zeventiende eeuw waar Gryphius en Hoffmann von Hoffmannswaldau neven elkander staan zonder eenige aanduiding dat de laatste, van wien maar één gedichtje gegeven wordt, misschien de belangrijkere is; - noch de achtiende die in Vespers voorstelling zeker den reus Klopstock - ik weet wat ik zeg - niet kennen doet, Klopstock, vertegenwoordigd door twee gedichtjes benevens het op zijn naam gestelde van Claudius. Zoo kon ik verder gaan, want als ik over Schiller niet twisten wil, en van Goethe iedere keus goedkeuren, dan moet ik toch glimlachen over een bloemlezing die twee bladzijden van Platen geeft naast negen van Droste-Hülshoff, - die Brentano's beste gedicht (Frühlingsschrei eines Knechtes aus der Tiefe) ontbeert, en - -
Maar meer is niet noodig, want de voorstelling wordt nu leugenachtig.
Is het zóó moeilijk in Duitschland zelf te zien dat het beeld van de duitsche dichtkunst sints vijftien jaar veranderd is? Welke toch is dan de stralende invloed dien Vesper ons terugspiegelt en dien hijzelf niet kent?
Van Holland uit zien we het duidelijk: het is de invloed van de Blätter für die Kunst geweest. Stefan George en zijn medestanders hebben van 1890 tot heden aan de europeesche poëzie-vernieuwing een zoo groot aandeel genomen, dat door hun werk het geheele beeld van de nieuwere duitsche dichtkunst gewijzigd is. Waren er eerst na Platen, na Heine, slechts enkele fijne of kleurige persoonlijkheden die den eens gegeven stijl niet doorbraken - Lenau, Hebbel, Mörike, Meyer - en verder een heel leger van handwerkers in de verskunst; sints dien tijd bestaat in Duitschland een nieuwe stijl.
Na de neergaande lijn van vóór '90, is er onmiddelijk daarna een steil-stijgende.
Van dit feit heeft Will Vesper geen kennis genomen. Vier