[Nummer 16]
Charlotte Corday na het plegen van den moord op Marat.
Het is zeer natuurlijk, dat eene gebeurtenis, zoo ingrijpend en zoo tragisch als de moord, door Charlotte Corday op Marat gepleegd, herhaaldelijk door de schilders tot onderwerp voor hunne tafereelen gekozen is. De drift, wanneer zij niet door wezenlijk lage drijf voeren in beweging gebracht wordt, maar zoo als bij Charlotte Corday uit eene overdrijving van een in zich zelf prijzenswaardig gevoel ontstaat, oefent op het gevoelig menschenhart altijd eene onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Het wekt daarin tegelijk schrik en medelijden op. Van daar dat de talrijke voorstellingen, aan de gekende episode uit de fransche omwenteling ontleend, altijd het oog van den toeschouwer zullen boeien. Reeds driemaal gaven wij gravures naar schilderstukken, die een der oogenblikken uit het leven der moordenares, die zich eene heldin waande, tot onderwerp hadden. In een vroegeren jaargang der
charlotte corday na het plegen van den moord op marat.
Belgische Illustratie vindt men een gravure, die het oogenblik voorstelt, waarop Charlotte Corday door den beul van haar rijken haartooi beroofd wordt. Die gravure dient tot opluistering eener zeer uitvoerige schets van het leven, het karakter en den moord van het ongelukkige meisje, waarnaar wij hier gevoeglijk verw zen kunnen. Op eene andere plaats is het oogenblik weêrgegeven, waarop Charlotte den moord voltrokken heeft. Thans stelt onze gravure hetzelfde tooneel voor, maar op het oogenblik dat de portierster van het huis, waarin Marat woonde, op zijn