De barbier.
Adriaan Brouwer is voor de lezers der Belgische Illustratie een oude bekende. Reeds verschillende keeren hebben wij hen kennis doen maken met de geestige en vernuftige voortbrengselen van zijn penseel. Geen schilder in Nederland heeft in zoo hooge maat de kunst verstaan, om het leven van den ‘geringen man’ weer te geven als Adriaan Brouwer. Alles wat er gevoeld, gedacht en geleden wordt door het volk - al zijne gelatenheid, losbandigheid, al de twist en tweedracht die er onder hen heerschen, hebben eene plaats gevonden op zijn palet. Hij is in de ware beteekenis van het woord ‘volksschilder’ geweest. Zijne stukken zijn als spiegelbeelden - conterfeitsels van het dagelijksche leven. Bij andere, meer dichterlijke schilders vergeleken, bezat Brouwer met betrekking tot de vormen en gestalte en de keus van zijn onderwerp weinig schoonheidszin; maar in het aanwenden der verven, vooral in zijne kunst om met een enkele penseelstreek een tooverachtige werking te voorschijn te roepen, openbaarde zich zijn schitterend talent.
De Barbier, een van de karakteristieke kabinetstukken van Brouwer, waarvan wij den lezers hier eene copie aanbieden, schijnt juist geen mensch te zijn wien het gevoel uit de oogen straalt. Hij is op het oogenblik bezig een boer op den arm ‘koppen’ te zetten. De pijn die zich krampachtig in al de zenuwen en spieren van het ongelukkige slachtoffer openbaart, is hier met eene schrikwekkende getrouwheid weergegeven.