Kattekwaad.
Eug. Lambert, dezelfde die in 1872, in de tentoonstelling van Parijs, de geestige schilderij ‘eene horlogie die voor loopt’ ten toon stelde - twee schelmsche katten, die met de gewichten eener hangklok speelden - levert ons andermaal een geestig tafereeltje uit de kattenwereld, en dat hij noemt eene ‘voorloopige installatie.’
Mama de kat heeft hare drie kleintjes in de openstaande laê van eene kommode laten nestelen en het jonge baldadige goedje ziet er niet naar, dat het zich in fijne balkleedjes wentelt en zijne scherpe nagels in de neteldoekjes en mousselinen zet, altijd, natuurlijk, bij gevaar deze baldadig te scheuren.
De oude kat laat, zoo als de meeste mama's doen, hare ‘bedorven dansen’ in alles den gang gaan, en moeit er zich natuurlijk niet meê, dat de jonge hond - een vertrouwde buurmansjongen - in dat kattenpleizier komt deelen.
Eug. Lambert is een recht geestige schilder; eene nietige omstandigheid weet hij aanlokkelijk voor te dragen. Zijne typen zijn meesterlijk; hij heeft de dieren bestudeerd en doet ze inderdaad, zoo als de beroemde Lafontaine deed, spreken en handelen.