De kruisdraging,
naar eene schilderij van Rafael.
Reeds meerdere malen hebben wij voor de lezers der Belgische Illustratie over Rafael en zijne kunstwerken, die zonder uitzondering allen meesterstukken mogen heeten, gesproken. Zoo gaven wij op bladzijde 35 van den eersten jaargang eene levensschets van den beroemden schilder ter begeleiding van zijn beroemde Madonna del Pesce, terwijl wij op bladzijde 360 van denzelfden jaargang de Madonna della Sedia lieten volgen.
Schoon onder Rafael's meesterstukken vooral zijne Madonna's bekend zijn, waarin hij met zooveel genie de H. Maagd af beeldde in hare jeugd, in haar moederschap en in hare hoedanigheid van Koningin des Hemels, zal het bij niemand aan twijfel onderhevig zijn dat hij niet minder uitmuntte in andere kunstvoorstellingen. Bijzonder talrijk zijn zijne schilderstukken die hij zoowel op last van de Pausen ter versiering van het Vaticaan als van bijzondere personen vervaardigde; eene bloote opsomming hiervan zou ons reeds te ver voeren. Het zij genoeg hier een paar woorden bij te voegen over de ‘Kruisdraging’, waarvan nevenstaande gravure eene voorstelling geeft; de schilder heeft zich tot onderwerp gekozen de ontmoeting der godvruchtige vrouwen van Jerusalem op den weg naar Golgotha, waarin hij meesterlijk zoowel den lijdenden Godmensch weêrgeeft, als de vrouwen die over het lot der veroordeelde onschuld weeklagen en de beulen en soldaten, die den Godmensch voortsleuren. Bij het aanschouwen van dit schilderstuk komt onwillekeurig de gedachte in ons op: ‘zoo dit aan het groene hout geschiedt, wat zal er dan van het drooge geworden?’
Rafael schilderde deze ‘Kruisdraging’ voor de stad Palermo in het jaar 1517; zij is bekend onder den naam van lo Spasimo di Sicilia, en is thans te Madrid in de schilder-galerij van het Escuriaal.