In de hut der arme.
De aanminnige schilderij, waarvan nevenstaande gravure eene afbeelding aanbiedt, is een der eerste vruchten van het penseel des engelschen schilders Gibson. Zij hing in 't nieuwe museum te Salford toen prins Albert in 1857 deze stad bezocht, en wekte zoozeer de bewondering van den vorstelijken bezoeker, dat hij den generaal Grey gelastte, om den jeugdigen schilder aan hem voor te stellen en dezen een aanzienlijke som als eere-loon voor zijn kunststuk deed toekomen. De prins-gemaal nam de schilderij met zich en plaatste haar in eene der zalen van het koninklijk paleis, waar zij thans nog aan de jeugdige leden der koninklijke familie tot leering strekt en hun een voorbeeld aanbiedt, dat zij in hunnen stand slechts zelden aanschouwen, een voorbeeld van 't verrichten der huiselijke plichten in de hut der armen.
Arm en nederig is het hutje, maar toch het weinige huisraad, dat er zich bevindt, ziet ons zoo vertrouwelijk aan en de tevreden, geheel in hare bezigheden verslonden blik der jeugdige vrouw zegt het duidelijk, dat, wie er in dat hutje woont gelukkig kan zijn en dat zij die gelukkige is. Welk een hemelsche glans spreidt het vergenoegde gelaat over den nederigsten arbeid! 't Is een goed werk, dat de lieve huismoeder verricht en zij moet zich spoeden, want snel gaat de tijd onder den arbeid voorbij en, als 't middag is, keert ook haar man van zijn werk huiswaarts en dan.... Wat, zoo hij haar eens verrastte vóór het eten klaar was, dat zij thans met zooveel ijver bereidt! Ze kan niet opzien zelfs, zoo druk heeft ze 't en er is nog meer in 't huishouden te doen. Achter op haar stoel hangt het kleedje der kleine; er is een naad in losgegaan, dat scheurtje moet worden hersteld want netjes moet haar dochtertje zijn, netjes, ofschoon zij arm is, gelijk hare moeder, met eenvoudige, zindelijke kleederen en net gebonden haren. Welke zorg en zindelijkheid zouden wij bespeuren, indien wij in dat slaapvertrek rechts een blik konden werpen; doch niet geheel ontwikkeld teekent de kunstenaar de bloem, wier schoon ons verrukt; uit het gunstige, tevredene, vertrouwelijke wezen der jeugdige huisvrouw laat het penseel des schilders ons het overige gemakkelijk raden.