Christus en Joannes.
Gedurende twintig jaren had de beroemde Nederlandsche schilder Ary Scheffer reeds geworsteld, om het ideaal der kunst in het dagelijksche leven te zoeken, toen zijn denkende geest zich vestigde op godsdienstige onderwerpen. Het is ook in deze kunst dat Ary Scheffer vooral uitmunt. Tot dit tijdvak behoort als een der schoonste en treffendste voortbrengselen van de hand des kunstenaars, zijn Christus en Joannes. Het tafereel, waarvan ons de nevenstaande gravure eene afbeelding aanbiedt, is ontleend aan ‘het laatste avondmaal,’ toen ‘de leerling, dien Jezus lief had, op de borst des Zaligmakers rustte en vol weemoed over het woord des Meesters, dat een zijner leerlingen Hem zou verraden, de vraag deed: ‘Wie is het, Heer?’ Diepe ernst en lijden teekent het gelaat van den Godmensch, die weldra door de zijnen, waarmede hij aan 't avondmaal is gezeten, zal worden verlaten, verloochend en verraden; innig bedroefd en deelnemend is de zoete blik en houding van den apostel der liefde, en het zachte wezen, hetwelk Scheffer, in navolging van andere schilders, aan den beminden leerling heeft gegeven, is wel geschikt een diepen indruk op den aanschouwer te maken.
Joannes voelt dat hij voor de laatste maal op de borst van zijn Meester rust, wiens gedachten geheel vervuld zijn met zijn toekomstig menschelijk lijden, en in wiens gelaat daarom door de opvatting des schilders meer de menschelijkheid dan de godheid is afgespiegeld.