[Nummer 38]
David Teniers.
De vlaamsche kunst kan op eene groote vruchtbaarheid roemen. Reeds van hare geboorte in haar eerste en tevens luisterrijkste tijdvak, van de gebroeders van Eyck tot Rubens, werden alle onderdeelen der kunst beoefend; de olieverf, de glasschildering, de beeldhouwkunst in marmer en in hout, de bijtelkunst in goud en zilver, de graveerkunst in 't koper, kortom de kunst was machtig, zij verlevendigde de toenmalige nijverheid. Wanneer men beweert, dat in dat tijdperk de vlaamsche schilders aan het hoofd staan, overdrijft men niet. Zij toch hebben de materiëele behandeling tot meerder volkomenheid doen stijgen en de school der koloriet voortgebracht; voor de kunst en de praktijk overtroffen zij alle anderen.
In het tijdperk der renaissance begon de zon der kunst met de volheid van hare stralen op Italie's grond te glansen, en dat schitterend licht trok de aandacht van al de kunstoefe aars. De invloed was zóo groot dat de vlaamsche kunstalsverleid, medegesleept, onderworpen, ingezwolgen, verloren scheen. De studie der natuur het landschap, de volkstafereelen laten echter nog het vlaamsch genie doortintelen. Doch Rubens geboorte-dag is aangebroken, en het roemrijke Italië bedreigt te vergeefs met al hare bekoorlijkheden de vlaamsche oorspronkelijkheid te doen sterven. Rubens gaat het bezielend kunstvuur aan Italië ontrukken, hij zal de stichter zijn van de eigenlijke vlaamsche school.
Het Concert.
Het samenstellend genie van Rubens dat naast de idealistische elementen een krachtvol realism ontvouwde, daalde weldra in zijne leerlingen tot het naturalism dat zijn steun vond in de talrijke portretbeelden, en waarbij het koloriet de eigenaardige schoonheid blijft, en de kracht van het idealism al meer op den achtergrond raakt.
Den overgang tot het naturalism, dat zijne modellen uit het dagelijksche leven trok, maakte David Teniers de oudere uit Antwerpen (1582-1649). Deze bracht groote historische compositiën op het doek, hoofdzakelijk echter dorpsfeesten, kroegen, kwakzalvers en andere dergelijke genre-voorwerpen. Even als zijn zoon David Teniers de jongere (1610-1685) doch door dezen ver overtroffen, vond hij vermaak in het scheppen van allerlei fantastische