Schilderij van Dujardin.
In een onzer laatste nummers deelden wij eene gravure meê, naar eene schilderij van den Antwerpschen schilder Eduard Dujardin, welke schilderij, even als die der voorgaande gravure, in eene der kerken te Tilburg geplaatst is. Zoo als men ziet, stelt de laatste de aanroeping der H. Maagd door alle standen der Maatschappij voor.
Als groepeering, als samenhang verkiezen wij dat laatste kunststuk verre boven het eerste; als uitvoering is het eene der beste schilderijen van Dujardin, en het ware te wenschen dat onze katholieke kerken vele dergelijke kunstwerken mochten bezitten, in plaats van zoo menige croûte, die er nu bij gebreke aan kunstgevoel of aan geldmiddelen, wordt opgenomen.
Dujardin volgt de traditiën der latere school; hij zoekt den godsdienstigen geest niet in de aloude school der van Eycken en Memlings, zoo als in onze dagen de mode is geworden en 't geen wij, in zekeren zin, niet afkeuren; doch zeker is het, dat deze laatste school niet uitsluitend den godsdienstigen geest in zich bevat en ook de eerste van dien geest blijk geeft, getuige de werken van zoovele andere meesters, en ook de hier voorgestelde schilderij.