De doopvont in de kathedraal te Siëna.
De stad Siëna, in Toskane in Italië gelegen, die behalve een aantal geleerden ook de H. Catharina, daarom van Siëna genoemd, voortbracht, - eene der meestberoemde heiligen uit de orde der Dominikanen - verbergt in hare kathedraal een prachtig meesterstuk der kristelijke kunst. Door enkel eenen oogslag op de nevenstaande gravuur te werpen, zal men wel dadelijk overtuigd zijn dat wij de doopvont bedoelen.
Het baptisterium of doophuis, thans eene onderaardsche kapel, was het oorspronkelijk niet. Men begon de doopkapel te bouwen in 1301; nadat zij voltooid was, legde men in 1367 op hare gewelven de grondslagen voor eene prachtige kerk, die aan den H. Joannes den Dooper zou toegewijd worden. De schoone gevel der kapel werd in 1382 door Mino del Pellicciajo geschilderd.
Men komt in de kapel langs een breeden trap, die zich bevindt aan de zuidzijde van de kathedraal. Haar binnentredende, heeft men geen oog voor de inderdaad heerlijke muurschilderingen, zelfs niet voor het altaarstuk. den doop des Zaligmakers in de Jordaan voorstellende; men ziet dan alleen de doopvont.
Dit monument, dat misschien eenig in zijne soort is, rust op twee rijk geëmailleerde trappen van verschillend gekleurd marmer. Het is zeshoekig en heeft op elk zijner zijvlakken een bronzen bas-relief. De twee eersten werden omstreeks 1417 gegoten door Ghiberti, die eveneens de deuren van het doophuis te Florence vervaardigde, deuren die Michael Angelo de poorten van het Paradijs waardig keurde. Hoe overdrachtelijk deze spreekwijze ook zij, het werk van Ghiberti was den lof des grooten meesters waardig. Die twee bas-reliefs stellen den doop van Christus en de gevangenis van den H. Joannes den Dooper voor. De derde, het werk van Donatello, doet zien hoe men aan Herodes het hoofd van den Boetgezant aanbood, de vierde werd in 1430 deor Giacomo ten einde gebracht. De twee laatsten eindelijk: de geboorte van den H. Joannes en zijne prediking werden in 1427 door Turino de Lano en zijn zoon Giovanni voltooid.
Deze Giovanni was tevens de ontwerper der drie van de zes figuren, die op, de hoeken geplaatst zijn, namelijk: de liefde, de rechtvaardigheid, de voorzichtigheid, Donatello die van het geloof en de hoop, Giro di Neroccio van de kracht.
Op de vont verheft zich een prachtig zeshoekig tempeltje van rood marmer, dat in zes nissen even zooveel allegoriën heeft, en boven de pilaartjes staan zes bronzen engeltjes, door Donatello en Giovanni vervaardigd.
Het geheel wordt eindelijk op eene waardige wijze gekroond door het standbeeld van den H. Joannes den Dooper.