leven aan een ‘Ariel’ uit ‘De Storm’ zowel als aan de zielige Laura uit ‘Glazen Speelgoed’. De meest markante gebeurtenis uit haar loopbaan echter zal wel de wereld-creatie blijven van het driehonderd jaar onder het stof begraven gebleven guitige ‘Trijntje Cornelis’ van C. Huyghens. Ook haar tweede verschijnen op Afrikaanse bodem zal ongetwijfeld een diepe indruk laten.
GRETA LENS. - Brillante leerlinge van het Vlaams Conservatorium te Antwerpen eveneens ten tijde van Sabbe en Bertrijn, is zij alras opgenomen geworden in het Vlaamse Volkstoneel in de rijke periode van Johan de Meester. Later is zij een graag geziene gast van de officiële theaters van Antwerpen, Gent en tenslotte Brussel, waar zij thans nog verbonden is. Te Antwerpen beleefde zij haar grootste triomfen dank zij haar zo warm geluid in de grote klassieke figuratie van Vondel en Shakespeare. Thans gaat haar voorliefde naar de karakterfiguren uit het modern répertoire. Zij heeft de voor een vrouw zeldzame kwaliteit op het toneel komische rollen te kunnen verdedigen.
FRED ENGELEN. - Indien het nog nodig was deze baanbrekende regisseur voor te stellen, zouden we verwijzen naar de fantazierijke regies die hij de laatste jaren voerde, ‘Marieken van Nieuwmeghen’ op de Markt te Antwerpen, ‘De Liefde van Vier Kolonels’, ‘De Avonturen van den Braven Soldaat Schweik’, Medea, Antigone, Prometheas Geboeid, Esmoreit, de Rivalen, en zoveel andere. Misschien echter heeft hij meer verdienste door het experimenteel werk dat hij met de studenten van de Studio van het Nationaal Toneel verricht, waar hij nog steeds het dramatisch onderricht leidt en door zijn gedurfde en intelligente bewerkingen van klassieke werken vermengd met de moderne versies ervan. Vergeten we tenslotte niet dat hij het was die dat onvergetelijke ‘Trijntje Cornelis’ voor het voetlicht bracht en dat hij samen met zijn lieve echtgenote Tine Balder een van de sympathiekste artisten-teams vormt uit de Vlaamse toneelwereld.
ARTHUR BOUCHEZ. - Een strijder van het eerste uur, gegroeid uit het rijke amateurtoneel; leerling van Jan Cammans heeft hij ook diens komische zeggingskracht geërfd samen met die zo genuanceerde distinctie die van de meest burleske situatie nog een parel maakt. Verbonden aan de Antwerpse K.N.S. onder Ch. Gilhuys, later te Brussel aan de Volksschouwburg en aan de Kon. V. Schouwburg, onderscheidde hij zich vooral door zijn ontroerende uitbeeldingen. Daar hij ook in zaken is, is hij de aangewezen man om de administratie van deze rondreis op zich te nemen, met de jovialiteit van de door hem zo vaak gespeelde Bolle Verbuyck.
LODE VAN BEEK. - Een der gezelligste kerels van het Antwerps theater. Kan vertellen als geen en is dik van het lachen. Na schitterende studies aan het Antwerps Conservatorium waar hij de Prijzen Dillis-Beersmans en De Gruyter wegkaapte belandde hij dadelijk aan de K.N.S. Aan een karaktertalent paart hij de verbluffende kunst van het typeren en is dan ook een virtuoos in het vervormen van eigen wezen en stem, zodat verschillende