aldus geworden om zoals onze voorouders te doen en de blanken navolgen is een onmogelijke zaak. De zwarten zullen altijd zwarten blijven en wij kunnen onze gebruiken niet laten.’
Nochtans, toen deze mannen een pak aanhadden, toen zij Frans praatten, en bij de blanken werkten, werden zij aangezien als mannen die er werkelijk gekomen waren.
Het spijt mij dit te moeten zeggen, ik die ook van hun ras ben, ik hun broeder. Maar ik leer de waarheid te zeggen, zelfs indien zij hard valt, zelfs indien zij tegen mij is.
Ik zeg dat de Zwarte eerst moet arbeiden, zwoegen, zoeken naar de waarheid, ze vinden en ze volgen. Hij moet eerst een christen worden. een echte ‘christen’ naar het hart. Jezus zei aan de Joden dat zij de waarheid moesten kennen en dat de waarheid ze zou verlossen. Laten wij hetzelfde aan de Kongolezen zeggen.
En verder, om de zwarten gelukkig te maken, is het daarom absoluut noodzakelijk ze eerst met de Blanken te assimileren? Ja, er zal een dag aanbreken dat er misschien niet meer zal gesproken worden over de assimilatie van deze en gene, maar dat de Zwarte door zijn levenswijze vanzelf de assimilatie zal bereikt hebben; maar op dit ogenblik is assimilatie overhaast (voorbarig?).
Hiervoren zei ik dat de Zwarte nog zijn weg zoekt, hij heeft hem nog niet gevonden. Hem nu assimileren is hem de weg bijster maken. Hij zal vandaag Europeaan zijn, en morgen Kongolees, wat een potopoto (verwarring)! Zonder eigen overtuigingen zal de geassimileerde zwarte vandaag de blanke nadoen die tegen de geboorten is omdat de kinderen veel last bezorgen. Als de blanke weg is en zijn opvolger voor de geboorten is omdat hij een christen is, dan ook zal de zwarte hem trachten na te volgen, al is hij ook verwonderd dat zijn voorganger zo niet redeneerde. Morgen zal hij een blanke navolgen die zegt: God bestaat niet; overmorgen zal hij degene navolgen die zegt dat er wel een God bestaat.
Ik heb altijd gedacht dat de geassimileerde vooral de gebreken die hij bij den blanke opmerkt zal nadoen, hij zal ze voor zijn verderf en dat van zijn land toevoegen aan zijn eigen gebreken, in plaats van te vechten tegen deze gebreken en de goede zaken na te doen die hij bij de Blanken vindt.
Wat de Zwarte vraagt, wordt hem niet gegeven. Wij willen dat onze menselijke waardigheid erkend wordt, dat men ons laat vooruitgaan indien onze bekwaamheid zulks rechtvaardigt, dat wij goed betaald worden, concrete zaken die de blanke beter begrijpt dan wij, maar daar waar wij kunnen bloeien zendt de Blanke ons niet...
...Hiervoor worden duizend voorwendsels aangehaald: de blanke is beter gevormd, zelfs indien hij veel schade verricht; de zwarte is dit en is dat... Ik heb alles niet over deze kwestie gezegd, ik zal er misschien nog op terugkomen.