erin verwerkt, zoals de problematische driehoeksverhouding, het dilemma van de vrouw die op latere leeftijd nog kinderen wil krijgen of van de oude man die zijn oude vrouw voor een jongere verruilt.’
Hagar wordt misbruikt en uiteindelijk verdreven als ze nutteloos is geworden. Wat zegt het over onze cultuur als een dergelijk verhaal eraan ten grondslag ligt? ‘Dat de eenling, diegene die opkomt voor zichzelf, op zijn tellen moet letten. Wie zich niet conformeert, wie zijn hoofd niet buigt, wordt weggestuurd. Net als Ayaan Hirsi Ali, die ook in mijn bundel voorkomt.
Dat is het nadeel van poëzie overigens, dat het altijd een paar jaar te laat komt. Ik begon drie dagen voor de Schipholbrand aan deze bundel, toen Verdonk minister was en de 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers in de aandacht stonden.’
‘Ik heb - goed, dan klinkt het maar pretentieus - de gang van de geschiedenis willen neerzetten. De geschiedenis van stammen met een collectief gedachtegoed, naar de tijd van ideologieën en uiteindelijk van losse individuen. “Ieten/ismen/ikken.//Zo ongeveer ging het.” Tegelijk stel ik vragen bij die evolutie. Zijn we te egoïstisch geworden? Gaat het er alleen om hoe we ons presenteren?’
Is dit een geëngageerde bundel?
‘Zeker. Ik begin me ook steeds bozer te maken over wat ik zie. Zoals anderen bijvoorbeeld het katholicisme meekrijgen in hun jeugd, zo is het feminisme mijn vorming geweest. Thuis werden er liedjes gedraaid van Valium 10 waarin werd gesteld dat je als vrouw geen mannen nodig hebt. Niet dat ik het daarmee eens ben.
Dit is ook geen bundel die alleen over het nu of over Nederland gaat. Ik heb altijd het gevoel gehad als vrouw hier en nu erg bevoorrecht te zijn. Zeker als ik mijn leven vergelijk met dat van mijn moeder of grootmoeder. Historisch gezien hebben vrouwen pas sinds kort gelijke rechten. Ik vind het angstaanjagend hoe slecht het met vrouwenrechten in sommige delen van de wereld is gesteld, terwijl ik me ook weer erger aan de doorgeschoten seksualisering hier in het Westen.’
En dat terwijl criticus Jeroen Mettes je poëtica ooit omschreef als: ‘Ik ben een vrouw die gedichten over emotie schrijft en deze voordraagt op festivals’. Hij voegde daaraan toe ‘daar spreekt geen enkele ambitie, geen enkel engagement, geen enkel serieus dichterschap uit.’
‘Hij reageerde op het essay dat ik in Awater had geschreven. Daarin gaf ik te kennen dat ik me stoorde aan recensenten die heel weinig tolerantie hadden voor gedichten over emoties. Maar ik had het niet over mezelf! Ik vind niet dat ik over emoties schrijf. Ik wil menselijke verhoudingen blootleggen zodat mensen gevoeliger worden voor elkaars noden, dat is wat anders.
Met deze bundel gebeurt nu iets soortgelijks. Ik neem het op voor vrouwen die onderdrukt worden, voor vluchtelingen. Dat betekent toch niet dat ik vind dat ik ook onderdrukt word?’
In je vorige bundel had je het nog over ‘de gedachten van zoiets ongevaarlijks als een dichter’. Wat vermag geëngageerde poëzie tegen al dat onrecht?
‘We praten nu over cultuur. Van nature zijn mannen fysiek sterker. Als er geen cultuur in de breedste zin van
“Iedere dichter compenseert iedere verkrachter. Nou ja, bij wijze van...”
het woord bestond, dus als er geen wetten of afspraken waren, dan zouden er bijvoorbeeld veel meer vrouwen worden verkracht. Cultuur corrigeert de natuur, ontkracht het recht van de sterkste. Poëzie, een cultuurproduct, speelt daar ook een rol in door empathie op te wekken en gevoeligheid te vergroten. Zo kan poëzie op haar beurt weer helpen de cultuur te corrigeren.’
De cultuur corrigeren met meer rechtvaardigheid als doel, is nobel. Maar waarom dan met dat slechtgelezen genre van poëzie?
‘Als ik erg cynisch ben, helpt het lezen van dichtbundels me uit dat cynisme. Wat zou meer reikwijdte hebben volgens jou?’
Tja, soep uitdelen, arts worden of mensenrechtenadvocaat.
‘Tuurlijk. Maar de reden dat ik de wereld niet per definitie haat of anderen wantrouw, is dat er poëzie is. Dat mensen zich met zoiets als poëzie bezighouden, pleit voor de menselijke soort. Iedere dichter compenseert iedere verkrachter. Nou ja, bij wijze van... Dat is wel heel gechargeerd uitgedrukt.’
Een van de meest opmerkelijke gedichten in deze bundel is ‘Jeremiade voor het avondland’. Je beschrijft daarin de teloorgang van het westerse vooruitgangsideaal. Daartegenover plaats je in een uiterst schril contrast, het vrouwelijke geslachtsorgaan. Het levengevende tegenover de ondergang. Is dat de boodschap die je wil meegeven: alles gaat naar de klote behalve de kut?
‘“Kut” vind ik een rotwoord. De vagina staat voor de schepping. De bundel begint met de aankondiging van Abraham die een groot nageslacht wil krijgen. Tja, daar heb je toch echt een vrouw voor nodig. “Jeremiade voor het Avondland” gaat over vooruitgangsgeloof dat zichzelf ondermijnt omdat het geen rekening houdt met de eigen breekbaarheid, zie nu de kredietcrisis. Ik heb het gedicht “Lex Barbarorum” van Marsman erin verborgen. Daar tegenover stel ik het vrouwelijke geslacht dat de bron van alles is en daarin krachtig is, maar tegelijkertijd grote kwetsbaarheid in zich draagt: “Zij is zelf de omwalling/ van haar weerloze barst/ en daarin gevangen.”
Ik heb zelf net een kindje gekregen. Dat heeft me ingrijpend veranderd. We weten natuurlijk allemaal dat we uit een vrouw komen. Maar waarom zijn we niet zachter voor elkaar als we ons dat realiseren? Een kind levert zich vol overgave aan je uit, in volle onschuld. Dat geeft een enorme verantwoordelijkheid. Het laat ook zien hoe makkelijk het mis kan gaan.’
Precies, ik wens het je niet toe maar je baby kan wel eens een heel vervelend iemand worden later.
‘Dat kan. Maar ik geloof in de waarde van opvoeding, omgeving en liefde.’
Zou je omwille van je kind ook je dichterschap kunnen opgeven?
‘Het kind staat voorop. En dat gaat ten koste van de tijd die je hebt om te schrijven. Maar je hebt een heel mensenleven. Niet alles hoeft tegelijk. Schrijven kun je doen tot je seniel wordt.’
De bundel is wijd en zijd besproken en lijkt voor veel critici een omslagpunt. Liefhebbers van je vroegere werk zijn wat spaarzamer met lof, terwijl de vroegere criticasters je eindelijk beginnen te pruimen.