- trouwens, zij is ook in het verhaal een nul in het cijfer, - maar die toch zijn vrouw is. Vandaar een zeer natuurlijk conflict tussen de geliefden.
Hoe ontknopen we deze situatie?
Ofwel onttrekt Annie zich aan de band van conventie en burgerlijkheid en laten zij samen de wettige vrouw in plan om in vrije liefde voort te leven.
Ofwel luistert Annie naar de stem in haar binnenste en deze oplossing brengt dan noodzakelijkerwijze een breuk tussen haar en Hans.
Ofwel,... en hier ligt het paard gebonden, redeneren wij zo. Gaby bestaat toch praktisch niet: zou het dan niet even goed zijn, dat zij er in 't geheel niet was? Wel ja, mijne Heren, laten wij haar zelfmoord doen plegen en de weg is open. Hans spartelt nog een beetje tegen, - hij vecht met het besef, daf zijn vrouw zich door zijn schuld van het leven beroofd heeft, - maar dan komt alles in de rechte lijn. Hij trouwt met Annie, ze krijgen een kind en alles is in orde. Zelfs Annie's moeder, dit mens druipende van pietlutterigheid, zal akkoord zijn. Zelfs de gendarm, tante Bertha, zal het paar haar moederlijke zegen geven.
Maar... kan een mens zich zomaar ontmaken van het idee, dat iemand die hem toch lief geweest is om zijnentwille gestorven is? Zou dat besef niet voldoende zijn om het huwelijk tussen Annie en Hans te doen mislukken? En als dat waar is, heeft de dood dan wel iets opgelost? Wij geloven het niet. Zelfs integendeel, hij heeft de zaken nog wat meer in de war gebracht. De figuren zijn met hun eigen geweten niet in orde gekomen: er heeft een andere macht ingegrepen die schijnbaar alles in de goede richting leidt, maar is dat wel mogelijk? Moet men alle conflicten niet in en met zichzelf uitvechten?
Er is in het boek een tweede voorbeeld van de dood als deus ex machina, tenminste, zo komt het ons voor. Wij zien de jonge Robert Van Ballaer geplaatst vóór de problemen van zijn tijd: politieke onrust, Vlaamse kwestie, godsdienst, en vóór een paar andere die van alle tijden zijn: liefde, sexualiteit en zo meer. Hij is een zoeker die bij alle gelegenheden zijn eigen hart doorpeilt en niet tot klaarheid kan komen. Zo bv. in het domein der liefde: de rust van Mietje die hem een onbewogen leven zou kunnen schenken, de ideale droomverschijning van haar zuster Bella, de verrassende passie achter het schijnbaar koele masker van Mathilde ofwel het perverse in Simone's meer gecompliceerde verschijning? Hij weet met zichzelf geen raad als de oorlog uitbreekt en Robert sneuvelt. Dit schijnt ons geen dood toe die het