trouwelijck loonen dat ghy myn Schaepen hebt te drincken ghegheven, ende sy seyde hem met haer tot haren ouden Vader, welcke Moses alles vertelde, wat daer ghepasseert was, maer hy vertrooste Mose ende seyde: dat hy hem voortaen dit boose volck niet en behoefde te vreesen. Maer die ander Maegden baden haren Vader, dat hy Mose in sijn huys tot hem nemen wilde, dat bewillichde de Vader, ende vraeghde Mose of hy sijn eene dochter hebben wilde, so soude hy 8 ofte 10 jaer daer voor dienen, ende Mose maeckte een sulck compact met hem, ende riep hier over Godt tot een getuyghe aen, ende nae beslooten tijdt soo heeft hy de Dochter ten Wijve genomen. Ende doen hy op een tijdt eenigh vyer op den bergh Sina sagh so is hy daer henen gegaen, ende heeft dese woorden gehoort: O Mose, ick ben Godt, een Heere der Weerelt. Ende als hem Godt eenighe wonderen toonde soo heeft hy hem bevoolen dat hy tot Pharao soude gaen, maer Mose badt daer voor ende seyde: Heere ick hebbe aldaer een doodslach begaen, daerom vreese ick hy mochte my oock laten dooden: sendt Aaron mijnen Broeder met my, die heeft een veerdiger ende bequamer tonge als ick doe. Doen seyde God, wel aen, soo treckt beyde met malkander, ick wil u tot victorieuse lieden maecken. Maer hoe wel zy groote wonderen deden, so wert nochtans Pharao alsoo verstockt dat hy haer met sijn Krijghs-lieden grimmigh vervolghde, maer wy hebben hem in de Zee versoopen, ende dit is sijn eynde gheweest, ghelijck wy dan alle Goddeloose op dese wijse pleghen te straffen.
Wy hebben Mahomet van den Hemel hier neder ghesonden, dat hy op Aerden den onwetenden leeren, ende haer van ’t boose soude aftrecken.
Veele van haer en sullen uwe geboden niet ghehoorsamen, maer u een tooveraer heeten, ghelijck sy oock Mose hebben ghedaen: tot sulcke sult ghy segghen: brenght my een beter boeck hier voor als dit is, soo wil ick u ghelooven, ende dan sullen sy daer over verstommen, maer God en acht niet op de woorden der ongheloovigen, hy siet dat herte aen, ende hy verkiest wien hy wil, in desen ende in den anderen leven, hy doet wat hy wil ende alsoo ’t hem behaeght.
Soo Godt een altoos duerende nacht maeckte, wie wilde dan den dach voortbrenghen: hy heeft dagh ende nacht gheschaepen t’ uwen besten, daerom prijst ende danckt hem. Aen den laetsten dagh des Oordeels sullen alle menschen haer dwalinghe ende eenen Godt bekennen.
Karon die Mose onderworpen was, die heeft een seer groote schadt ghehadt, soo dat de sleutel tot die selve plaetse daer in die voor seyde schat bewaert wert, soo veel ghewoghen heeft, dat een Kemel die sulcken sleutel ghedraghen heeft, van die swaerte neder ghesoncken is ende doodt ghebleven: diens onderdanen seyden tot hem: ghy en sult niet dencken dat u desen schat veel nut zy, want hy sal u weynigh hope ende vreugde totten eeuwigen leven maecken: daerom sult ghy van het boose afstant doen ende dencken op u salicheyt in ’t ander leven. Ghy sult milde ende vryghevich zijn, want soo ghy anders doet so sijt ghy voor Godt een grouwel. Maer Karon seyde dat hem dese schat van weghen sijn hooghe wijsheydt was ghegeven gheworden, maer als hy op een tijdt met groote pomperije uyt tooch, soo is hy met t’ samen sijn Huys ende schadt van der Aerden verslonden gheworden, doen seyde yeder man Godt doet goet ende quaet wien hy wil, ende also sal ons oock wedervaren: want God en heeft de Goddeloose niet lief.
In het ander leven sal Godt de vroome heerlijcke schoone Palaysen gheven, ende hun na haer verdienste beloonen.