niet en weet, want aen die plaetse daer ick gheweest ben, daer regeert een machtighe Coninginne, ende het volck bidt daer in Gods plaetse de Sonne aen, ende naedien dese lieden den waren Godt niet en kennen, soo werden sy vanden Duyvel hier toe ghedreven. Hier op soo gaf haer Salomon eenen brief, met bevel om die selve aldaer over te geven, ende wederom een antwoort te brenghen. Ende doen nu de Coninginne den brief met Salomons onder-schrift aensach, soo heeft sy terstont de voornaemste onder den volcke laten vergaderen, ende haer met hen beraden, wat men den Salomon weder antwoorden soude, maer het volck verklaerde sich lijf ende leven, als dapper redelijcke lieden voor de Coninginne te setten, ende gaven haer den gantschen handel over, sy mochte doen wat sy wilde.
Maer de Coninginne seyde: ick hoore dat hy ’t alles vernielt ende verwoest waer hy slechs henen comt, daerom duncket my goet te zijn, dat ick tot hem gesanten af-veerdighe, ende hem my aenbiede den tribuyt te geven. Doen dit nu wert uytgevoert, ende dat Salomon die ghesanten sach, so sprack hy, meynt ghy met u gelt de Coninck een genoegen te doen? En heeft u Godt niet beters bevolen: Treckt ghy weder te rugge, ofte ick wil u dooden. Ende als sy nu weder te rugge keerden, so heeft Salomon gevraecht of daer niet eene van haer teghenwoordich en was, die door de zwarte konste de Coninginne tot hem brengen konde, ende doen liet hem daer terstont eenen Duyvel vinden: Die seyde hem toe sonder eenighe verhindernisse, de Coninginne hem in een Setel over te leveren. Ende doen sy nu voor Salomon gebracht wert, soo beval hy dat sy hier ende daer in sijn getimmer soude gaen. Maer de Coninginne en sach niet dan louter water op den bodem, ende hief daerom haer kleederen op tot aen de knien, ende wilde daer deur baden, maer Salomon seyde dattet gheen water en was, maer den bodem ende gront ware van glas ghemaeckt: Daer op antwoorde de Coninginne: Wat kan my dit schaden, de wijle ick aen den Coninck der gantscher werelt geloove, soo wel als Salomon.
Ick hebbe den schale tot de volckeren van Themuth gesonden, om haer daer toe te bewegen dat sy Godt alleene souden aenbidden: Ende als hy de halstarrighe vraechde waerom sy haer meer tot de boose als tot de goede hielden, soo werden sy daer deur ongerust, ende wilden hem dootslaen, maer wy hebben hem verlost, de vrome behouden, ende de boose inden gront verdorven, ende alsoo hebben wy oock met Loth ghedaen. Godt heeft de Wateren ende de Aerde geschapen, hy gebiedt de Winden ende maket alles levendich, ende buyten hem en weet niemant de verborgentheyt des Hemels, der Aerden, ofte de ure des algemeynen laetsten dach des oordeels.
Desen Alkoran wijst den rechten, ende goeden wech, van welcke de Ioden niet eenich en zijn. Ende of ghy wel van God met de waerheyt voorsien ende bevesticht zijt, soo en kont ghy doch de doove ende doode niet bekeeren.
Aen den laetsten dach des oordeels willen wy een dier laten komen, dat spreken sal, ende dat dier sal alle wederspannighe die onse gheboden ongehoorsaem zijn geweest, gevanckelijck nemen. En sien dan de Goddeloose niet, dat wy den dach ende nacht geschapen hebben.
Aen den laetsten dach des oordeels, als der Basuynen gheschal sal gehoort werden, dan sal het alles deur malkander gaen, want de berghen die met ys ende sneeu bedeckt zijn, die sullen haer beweghen als de Wolcken, ende dat sal deur Gods almachticheyt geschieden, die alle dinck wijsselijck verordent heeft.