soude aenroepen, soo seyde hy treckt na dat heylige lant in Ierusalem, dat u God belooft heeft, of anders sult ghy schade lijden. Daer op heeft het volc geantwoort, het zijn groote ende stercke lieden daer in ende als die selve daer niet uyt en trecken, so en konnen wy daer niet in komen. Doen quamen daer twee mans voort, die Godt vreesden, ende seyden: zyt ghy vrome lieden soo beveelt u selven Godt, ende gaet vrymoedich binnen de poorte der stadt, ghy sult ghewis de victorie verkrijghen, maer dat volck volharde hart neckich op haer meyninge, ende en wilden daer niet henen in gaen, tot ende soo langhe de andere daer uyt ghetoghen waren, ende seyden Godt ende Moses souden voor haer stryden: Daer op seyde Godt tot Moses: ick wil dese boose lieden veertigh Iaer lanck dwalende laten henen gaen ende verhaelde haer de Historie vande kinderen Adams, op dat sy wisten wie van die twee malkander hadde omghebracht: Sy offerden beyde, maer alleen des eenen offer was Godt aengenaem, daerom seyde de eene Broeder tot de ander, ick wil u dooden, daer op antwoorde de ander, desen offer is Godt alleen aenghenaem den ghenen die hem vreest, ende of ghy my al schoon dooden wildet, soo en wil ick u nochtans niet dooden, want ick vreese Godt de Heere, ende daer over heeft de ander synen Broeder vermoort, ende hem ghevoeght by de boose verlooren hoopen.
Ick hebbe u veel Propheten ghesonden, ende vele onder u zijn ongerechtich, want alle die haer teghen Godt ende de Propheten setten, ende de selve eenighe onbehoorlickheydt aen doen, die hebben verdient datmen haer handen ende voeten af houwe, daer om sullen sy hart gestraft werden soo sy haer niet en bekeeren.
Lieve luyden ghy die Godt dient ende vreest, roept hem aen, ende strijt inden name Gods, want den dagh des Oordeels sal zyn den onder ganck ende ruyne aller ongheloovigher menschen, dese sullen jammerlick int vyer gequelt werden ende nimmermeer daer uyt komen.
De dieven sal men de handen afhouwen want sy laden den toorn Godts op haer.
Als hem yemant bekeerdt, ende Godt om vergiffenisse der sonden biddet, soo verkrijght hy die selve. Weest daer in onbekommert, of daer schoon sommige uwe Wet verloochenen ende ongeloovich werden. Een yder die anders oordeelt dan het Godt verordent heeft, die wort onder de boose ghetelt.
Godt heeft verordent ziele om ziele, ooge om ooge, neuse om neuse, maer wie hem vande wrake kan onthouden, die sal barmhertigheyt by Godt verkrijgen. Wy hebben Christo den Sone Maria het Euangelium gegeven, ’t welck is een licht ende bevestiginge des Testaments, om den wegh des Wets te vervullen: daerom sal een yder knecht des Euangeliums het oordeel sijner geboden volgen, of anders is hy straf-weerdich. Wy hebben u ghesonden het Boeck der waerheydt ende na dat selve sult ghy oordeelen ende rechten, ende in ’t Oordeel sult ghy voor alle dinghen op de waerheyt sien.
Soo Godt wilde soo konde hy uyt alle natien maer een volck maken.
V ghemoedt sal altoos daer henen gericht zijn, dat ghy alle menschen goet doet, maer ghy en sult u geen Ioden noch Christenen tot richters laten setten, want als ghy dat doet soo syt ghy haer gelijck. De ghene die inden name Godts oorlogen, die en behoeven haer niet te vreesen, want Godt deelt sijn gaven uyt wien hy wil, ende hy is een rijck beloover, want Godt, synen boodschapper ende vrome lieden sullen u bystaen, ende het krijghs-volck dat hem aen Godt houd sal de victorie verkrijghen.
En voegt u niet tot de gene die u Wet