| |
| |
| |
Voor-reden van de Arabische Translateur, over der Tvrcken Alkoran, aen den Leser.
DE H. Prophete Zacharias doet meldinghe van een langhe vliegende brief die hy in een ghesichte ghesien heeft, ende die selve hadde in syn volkomenheyt 30. ellen in de langhde ende 10. ellen in de breedte.
Nu door desen brief wert int ghemeyn alle valsche leere aengheseyt, ende te kennen ghegeven, die hem inde langhde ende breedte wijt uytbreydet, ende ghenoeghsaem veel landen ende volckeren bedeckt die oock niet stille en staet, maer van de een plaetse inde ander vlieght.
Maer ick houde het daer voor dat den Tytel deses vliegenden Briefs voor die Godslasterlicke, Turcksche Mahometische, Sarasynsche, ofte Agarenische Ismalitische Religie met recht sal verstaen ende toegemeten werden, namelick desen vervloeckten Alkoran. Maer het woort Alkoran heet een lesen, ofte legende, Maer de Arabiers noemen hem Alfurkan, dat is een onderscheyt, ofte die onderscheydelicke leere, die vande Wet ende Euangelio te samen vergadert, ghestickt ende ghestommelt is.
Dese leere is een langhe vlieghende Brief, een leughen zedel, ende een laster-brief die hem in vele Landen, Provintien ende Koninckrijcken uytgebreyt heeft: als in Hongaryen, Krabaten, Griecken-lant, Asiam, Minorem, Syriam, Persiam, Palestinam, Arabiam, Egypten, Barbarien, &c. Ende oock in vele Eylanden, bysonder aende Middellantsche Zee Cyprim Rhodium, Chium, &c. Dit is nu effen den bief, die ick hier mede de Duytsche Natie overlevere om te lesen, die tot hier toe van de Duytschen in haer sprake noyt en is gesien gheworden, die is my nu nieuwelincks oock inde Italiaensche sprake behandicht gheworden: Desgelijcks ick oock over eenige Iaren een gelijckformich exemplaer tot Konstantinopel in handen ghekreghen hebbe, ende my in die zelve na nootdruft geoeffent, ende oock met groote verwonderinghe den laster ende grouwel daer in waerghenomen. Ende vander selve tijt aen, soo en hebbe ick desen laster-brief nimmermeer konnen te siene komen, hoe wel ick met vlijt daer na ghevraeght hebbe, ende dickmael gewenscht dat het gantsche Duytsch-Landt den grouwel van desen laster-brief sien ende lesen meucht. | |
| |
Maer soo yemant in sijn ghedachten hem liet voorstaen dat dit een vergeefsche onnodighe arbeyt ende onkost is, om dat ick desen Mahometischen laster-brief in onse Duytsche Sprake hebbe ghesocht te brenghen: Want men weet te vooren uyt de ervarentheyt wel dat de Mahometisten onse Christelijcke Religie niet toegedaen zijn, maer die selve vervolgen, ende dat dit alles te voor in ander schriften ende boecken vervat is, ’t gene daer van noode sy vander Turcken Religie te weten: namelick van haer afkomste ende begin, van haer rijcke, regiment ende Hof-houdinge, van haer krijgen ende Victorien te water ende te lande, ooc van haer Religie, Superstitie ende misgheloof, daer van de Griecksche History-schryvers in haer Historien meldinge doen: als Nicetas Laonicus, Chalcondylas, Theodorus Gaza, Kallimachus Experiens, &c. Item de Historie Schanderbergii, Antony Memaninus, een Italiaen, die veel Iaren in Turckyen ghevangen is gheweest. Item Antonie Genfrens, een Frans-man, Bartolomewes Georwitz een Bohemer, Philippus Lonicerus, ende andere, die vande Mahometische Rijcken ende Religie veel uytterlijcke dingen hebben geschreven, als oock de Kronijck-schryvers ende Kosmographi: Maer by alle dese so en wert nochtans dese Alkoran ende Mahometische laster-brief, ’twelck is de Turcksche Bybel, niet ghevonden. Hoe wel Albertus Widmanstadius int Iaer 1543. een Iode tot Lantshoet een kort uyttreck des Alkorans inde Latijnsche Sprake heeft in Druck uyt gegeven, die hem van Konstantinopel door de Prediker Monicken ter handen bestelt is, daer in hy uyt alle Cappittelen des Alkorans, de somma daer van aenseyt, int 10. Cappittel ofte Azoara, dat sulcks het ware gheloove zy datmen ghelooft datter een eenich God is, die gheen hulpe of bystandt en heeft. Item Cappittel 11. 12. 13. seyt hy datter 3. dinghen noodich ter saligheydt zyn, eerstelick het geloove. Ten 2. Credulitas. wederom die bekent datmen trouwe ende geloove houden sal: moghelick verstaet hy het eene op God, ende het ander op de menschen. Ten 3. goede wercken. De drievuldicheyt is, ende heet eerstelick Godt. Ten 2. zijn almachticheyt. Ten 3. dat hy schoon is, als oock vande wet. Item dat God met sijn eygen handen 4. dingen geschapen heeft. Eerstelick het aertsche Paradijs. Ten 2. den Boom der Droomen of ghesichten, Arborem Tuba, dat is den Boom des levens. Ten 3. de Mensche Adam. Ten 4. die twee namelick Moses ende Aron. Ende alsoo is maer een weynich van yder Cappittel in eenighe woorden aengeseydt, waer van dat elck Capittel handelt, maer het gantsche Capittel en is niet beschreven.
Desgelijcks so heeft die voorseyde Widmanstadt doen ter tijt laten in Druck komen der Mahometisten Theologiam, haer heylighe ofte geestelicke leere van wonderlicke vragen ende raetsels, die een voornaemste Iode den Mahomet heeft voorghehouden, ende wat Mahomet daer op voor Antwoort heeft gegheven.
Tot een exempel. De Iode vraeght wat is het eerste, antwoort Godt: wat is | |
| |
het tweede , Adam ende Eva, wat is het derde: Mahomet antwoort Gabriel Raphael ende Michiel, de over Engelen. Wat is het 4. Antwoort de wet Mose, Psalmen Davids: Ten 3. het Euangelium Christi: ten 4. den Alkoran ofte Alfurkan, ende alsoo voortaen tot op 100. vragen ende Antwoorden.
Dese Theologiam heeft Robertus Ketenensis een Engelsman uyt het Arabisch int Latijn ghebracht, twelck met het voorseyde uyttreck des Alkorans in Druck is uytghekomen: Doch alleen int Latijn twelck den Duytsch niet genieten en kan. In ghelijcker maten soo heeft een Moninck Broeder Richard van de Prediker oorden, dat by na 300. Iaren gheleden is, ende in Babylonia de Arabische sprake geleert heeft: den Alkoran wederleyt, ’t welck noch te lesen is, alsoomen sien mach inden 8. Tomo Ienensy Luthery Fol. 11. ende daerin werden alleen sommige vande voornaemste grouwelen wederleyt, daer aen een yder hem kan laten ghenoeghen.
Desgelijcks soo heeft Dionysius van Rickel een Karthuyser Moninck Anno 1540. een wederlegginghe des Alkorans gheschreven.
Maer hier hebben wy den rechten Text des Alkorans, Dien Laster-brieff aller Mahometischer grouwelen selve, die ick tot Konstantinopel inde behuysinghe der Heeren ende Legaten vanden Roomschen Keyser verkregen hebbe van twee over setters, dat Geboren Griecken ende inde Arabische Sprake ervaren waren, ende van haer gheloof weerdich ben bericht geworden, dat uyt alle versen ende Schriften des Alkorans, dese tegenwoordighe versen ende Text die rechte ende geheele Turcksche Alkoran zy, alsoo dat niemant daer aen en behoeft te twijffelen, dan dat in desen Boeck der Turcken Religie begrepen is, ende dat in dit laster-boeck den hooftgrouwel staet, dat Mahomet niet en ghelooft datter int Goddelick wesen drie onderscheyden Persoonen zijn, maer het sy alleen een eenich Godt na den wesen ende Persoon.
Item dat Christus geen God, ofte geen Sone Gods en zy, ende dat hy oock niet van gelijcke almachtigheyt ende heerlickheyt met Godt synen Vader zy: ende men sal hem oock niet aenbidden, noch eenige Goddelicke eere bewijsen. Ia die daer seggen dat Christus Godt, ende Godes Sone sy, die zijn altsamen leugenaers, ende dat sulcks een grouwel zy: Daer van den Hemel vergaen, den aertbodem van sijn plaetse wijcken, ende de bergen wel invallen souden, want Godt en heeft sijns ghelijcke niet benevens hem, ende soo hy eenen Soone hebben wilde, soo konde hy wel een van sijn aensienlickste Creaturen inde plaetse sijns Soons aennemen, ofte lichtelick een Engel, ende niet eenen slechten Mensche. Maer nochtans op dat dese laster-mont den Christum niet gantsch uyt de wieghe soude om werpen, maer hem na sluypen, ende met sijn grouwsame verblindinghe in nemen ende grypen mocht, so gebruyct hy een sulcke listigheyt, dat hy den Heere Christum niet gantsch ende gaer wech en werpt: maer gedenckt hem somtijts met | |
| |
eeren, als namelic: dat Christus van God verordineert sy tot een wonder der Werelt, ende dat hy van een Ionckvrou of Maecht sonder toedoen of versamelinghe eens mans geboren sy, ende dat hy is den Geest ende het woort, ende dat sijn Euangelium van God sijnen oorspronck heeft, ende dat het salich maeckt. Item dat God sijn siele den Heere Christo heeft ingheblasen, ende daerom sal men de leere Christi gheloven, ende wie sulcks niet en doet, die sal ten jonghsten daghe grouwsaem ghestraft worden, &c.
Maer wanneer nu sommighe menschen ende eenvuldighe lieden, ende die inde Christelicke Religie qualick ghegront zijn dese dinghen hooren, soo vallen sy haest in dese gedachten: seggende: het is een kleyn onderscheyt tusschen der Turcken en Christenen Religie: men kan der Turcken Religie niet gantsch ende gaer verwerpen, ende also werden vele van haer gevangen ende verstrickt, dat sy met hoopen afvallen, niet anders dan gelijck het wormstekent fruyt vande boomen af valt. Om welcker wille die H. Prophete Daniel dese Mahometh den tijtel geeft, dat hy hem naempt een laster-mont, om dat hy de H. Drievuldicheyt lastert ende verloochent, ende de gene die den waren God bekennen, hy met den sweerde vervolght, ende grousaem tegen haer tyranniseert ende woedet, gelijck de ervarentheyt eylacy betuycht. Ia dat noch meer is, so seyt dese laster-mont dat hy dese leere niet en heeft bedacht, maer dat sy van God selve beschreven is, ende dat hy die van, ende deur den Engel Gabriel ontfangen heeft, ende nochtans sullen de menschen voorgeven, hy hebbe hem gemaeckt. Maer in betrachtinghe deser grouwelen ende lasteren, soo sullen alle Christenen met recht opgeweckt ende wacker gemaeckt werden tot een aendachtich yverende ghebedt na Godt, dat hy dit lieve Vaderlandt de Duytsche Natie voor dese grouwelen ende voor die afgrijselijcke Mahometische tyrannie wil bewaren, die niet ten onrechte den toorn Gods is, ende een roede Gods ghenaemt wert. Ende dat die eeuwighe God hem sijn 7000. wil voorbehouden, die haer knyen voor den Mahometischen laster-hoorn, niet ghebogen hebben, dat hy die selve int gheloove ende kennisse Christi bestandich tot aen ’t eynde behouden wil, die wel te rechte den toorn Godes heet, gelijck oock die woetrijcke Tamberlanus en Attila.
Maer des niet te minder soo dient de bedenckinge ende aenmerckinge deser lasteringhe daer toe, dat wy niet alleen daer uyt erkennen den verschrickelicken toorn Gods, ghelijck hy plach des werelts ondanckbaerheydt te straffen, als de Menschen verdrietich werden, inde waerheyt des Euangeliums, ende dat haer de ooren jeucken na een nieuwe leere, 2. Timoth. 4. soo moet Godt alsdan sulcke grouwsame Duyvelsche ende vervloeckte dwalingen laten in kruypen; dat sy de leugenen gelooven, op dat geoordeelt werden alle de gene die de waerheyt niet ghelooven: maer hebben lust tot de ongerechticheyt, gelijck voor oogen te sien is, dat de Mahometische grouwelen ende lasteren sulcke Provintien endeLanden | |
| |
met haere Steden ingenomen ende besmet hebben, in welcke te voor de aensienlickste Christelijckste Kercken waeren die van de H. Apostelen selve zijn gheplant gheworden. Want aen die Steden daer onse Heere Christus, ghelijck oock voor hem die H. Propheten selve ghepredickt ende ghewandelt hebben, Dese Mahometische laster-mondt aldaer teghenwoordich predickt ende leert, ’t welck alles daer door gekomen is, om dat die lieden inde selve landen, ende bysonder de Keyser, de Arriaensche grouwelen by vielen ende toegedaen werden: daer door den Mahometischen leughen-mont den wegh ghemaeckt, ende de deure is gheopent gheworden tot ander Standen ende lasteren: van hooveerdigheyt ende wellust en wil ick noch niet segghen.
In ghelijcker maten soo dient oock dese aenmerckinghe der Mahometischer grouwelen daer toe, dat wy de groote ghenade Gods leeren kennen, dat het een onuytsprekelijcke gave Gods is, dat ons lieve Duytsch-Landt ende die Kercken daerin, van de Mahometische lasteren ende grouwelen tot noch toe onbevleckt ghebleven zijn, de wijle het hem dickmael heeft laten aensien, als wilde die vliegende Mahometische laster-brieff, hem over Duytsch Landt uyt breyden, ende tot onser Kercken in nestelen ende in kruypen. Want aen den goeden wille en heeft het de Turcken en de Mahometisten niet ontbroken, dewyle haer eenstemmich dichten ende pooghen alleen daer na staet, hoe sy Kercken ende Scholen, Christum ende het Euangelium, met t’samen die gantsche Christelijcke Religie ende regiment willen uytroeyen.
Ia sy laten haer duncken dat zy door sulcken Barbarischen uytzinnicheyt, als door verstooren ende verwoesten, haer eenen name bekomen, ende een ghedachtenisse maken moghen, ghelijck Horostratus hem een eeuwighe name dachte te maken wanneer hy den Tempel Diana tot Epheso verbrande, ende hem tot stoff ende asschen maeckte. Ende ghelijck de woetrijcke Koninck der Wenden Karokus uyt in gevinghe syner Moeder hem inbeelde als dat hy hem op geen ander wijse en konde een ghedachtenis nalaten of ten ware sake dat hy aensienlicke steden als Mentz, Worms, Spiers ende Trier omkeerde ende verdorve, ende daer in geen menschen verschoonde, ghelijck hy dit dan oock int werck gestelt, ende hem een sulcke Duyvelsche vervloeckte gedachtenis in dier manieren gemaeckt heeft Anno Christi 410. ende ghelijck als Pylatus in Credo, alsoo oock de Turcken en de Mahometisten en konnen haer op gheen ander wijse eenighen name of ghedachtenis maecken, dan door verderven ende verwoesten: Daer van betuyght Hongeryen, Krabaten, Griecken-landt, Asia, &c. Ende soo verre brachten sy oock geerne het Duytsche landt, met alle ander Landen, ja die gantsche Christenheyt, ’t welck doch de barmhertighe God tot hier toe soo ghenadelijck bewaert heeft, die selve wil het oock voortaen ghenadelijck behoeden. Hy wil desen laster-brief die hem in de langhte en de breedte soo wijt uyt-ghebreydt | |
| |
heeft, eenmael verscheuren, ende der langh-durigher lasteringhen, een eynde maecken: Hy wil den Mahometh eens op sijnen laster-mondt gheven, op dat hy verstomme, nadien hy alrede tot by de 100. jaren sijn grousame lasteringhen ghedreven heeft, hy wil sijn lieve Christenheydt teghen desen laster-mondt bystaen: Hy wil die selve beschutten ende beschermen, ende wil sijn lieve Christelijcke Kercke by den Heylsamen ongevalschten Euangelio, louter, ende onaenstootigh tot den daghe Iesu Christi behouden, ende wil haer tot sijn kennis ende ghelove volkomelijck bereyden, bekrachtighen, stercken ende fondeeren. Dien selven eenigen waren Godt der H. Drie-vuldigheyt, sy eere ende macht in der eeuwigheyt, Amen.
Salomon Swigger, Prediker der Kercken tot Nooren-bergh.
|
|