beschermen en een glazen buis, die tegelijk diende om de kaars en de veer te bevatten en om hem te kunnen verplaatsen. Tot Edison zijn verbazingwekkende gloeilampjes ontdekte, bleven kaarsen voorwerpen van dagelijks gebruik.
En nog steeds, als ik huizen bezoek van mensen, die geen gelijke tred hebben kunnen houden met de veranderingen in mode en techniek en ik zie de ouderwets versierde lampen en andere voorwerpen weer, wordt het mij duidelijk, welke rol zij als binnenhuisdecoratie speelden. Bloemen van ijzerdraad en schelpen, op kostelijke en ingewikkelde manier tot boeketjes gemaakt, onder kristallen stolpen of in glazen kistjes, stonden te pronk. Kleedjes, waarin op school en internaat allerlei spreuken waren geborduurd, sommige van religieuze, andere van sentimentele aard, dienden jaren achtereen als muurversiering en daarna als herinnering. Tegels van Delfts porselein kon je in ieder huis aantreffen. Ik herinner me plaatsen zoals de wanden langs de trappen van de ‘Club de Gezelligheid’, waarvan het benedengedeelte geheel hiermee bezet was. Nu nog kan je de sporen zien, die ze in de muren hebben achtergelaten. Niemand kon me echter vertellen waar de tegels gebleven zijn. Het achtergedeelte van het lokaal waarin de ‘Empresa Moderna’, Moderne Drukkerij, was ondergebracht, was eens Delfts betegeld. Bij mij thuis hadden ze een grote hoeveelheid borden, schotels en andere voorwerpen van geglazuurd aardewerk, dat overal op Curaçao erg intrek was.
Ook de grote porseleinen bloempotten, met figuren à la Watteau, waren in de mode. Je kon op Curaçao echte Fayence, Limoges en Sèvres vinden, niet als verzamelobjecten, maar als sierstukken in particuliere huizen. Daar Curaçao de internationale artistieke ontwikkeling niet heeft bijgehouden, hechtte het geen waarde aan voorwerpen, die slechts voor