3,3 |
vrou Venus' camenieren: de dienaressen van Venus (godin van de liefde) |
3,4 |
Uw pogingen zouden wel eens kunnen mislukken |
3,5 |
Als u altijd goedgelovig zou zijn |
3,6 |
Denkt na over de mogelijke afloop voor u aan iets begint |
4,1 |
Sampson: Samson |
4,2 |
verloos: verloor |
4,3 |
wercken: daden |
4,4 |
Salmon: Salomon |
|
wijs bedacht: vol wijsheid |
4,6 |
een yeghelijck: iedereen |
4,7 |
dolueren: verdriet |
In deze liefdesklacht komen traditionele elementen voor, zoals de bede tot Fortuna om haar rad te laten wentelen, het advies aan beginnende minnaars, de referentie aan Venus en het noemen van de helden die te gronde zijn gericht door trouweloze liefde. Bij die laatsten gaat het om respectievelijk de sterkste en de meest wijze man uit de Bijbel; zelfs zij bleken niet bestand tegen vrouwen. De liefde bracht Samson ertoe het geheim van zijn kracht aan Delila te vertellen en zo zijn eigen ondergang te bewerken (Richteren 16:1-22), koning Salomon liet zich door zijn vele bijvrouwen verleiden tot het aanbidden van afgoden (1 Koningen 11:1-13). Het lied waarschuwt tegen de ellende die de liefde kan veroorzaken.
De motieven komen ook elders in het Antwerps Liedboek voor: opmerkelijk zijn vooral de overeenkomsten met lied 101, waarin Avontuere in bijna dezelfde bewoordingen wordt aangeroepen en waarin aan jonge gesellen het advies gegeven wordt om bij aanvang na te denken over de afloop (101:5, 1-4 en 6, 7-8); voorts met lied 139, waarin eveneens een bijna gelijkluidende aanroep tot Avontuere voorkomt, alsmede het advies aan amoreuse gheesten en referenties aan het lot van Samson en Salomon (139:2, 1-4 en strofe 4).
De tekst van Ick, arm schaepken is alleen bekend uit het Antwerps Liedboek, maar het lied is in de zestiende eeuw aangehaald in tientallen wijsaanduidingen. Dat is vooral te danken aan een geestelijk contrafact met initiële ontlening, waarin een doperse balling een gestorven broeder beweent:
Ic arm schaep aen de groen heyde,
Van vrienden en magen moet ic scheyden
En alleen op Christum staen,