Constantin Meunier
Het Monument van den Arbeid. - Een prijsvraag inzake de opstelling
Naar aanleiding van ons bericht omtrent de plannen, om ter gelegenheid van het eeuwfeest der Belgische onafhankelijkheid het Monument aan den Arbeid van Constantin Meunier op een plein te Brussel te plaatsen (Avondblad B van 1 Februari) schrijft een medewerker ons uit Brussel:
Naast den financieelen kant van de plannen, is er een misschien nog ingewikkelder vraagstuk: hoe moet het monument er in zijn geheel uitzien?
Al is het gedenkteeken meer dan waarschijnlijk fragmentarisch opgevat geworden, toch had Constantin Meunier daaromtrent wel eene meening. Kort na zijn dood, heeft men geprobeerd, zijn ontwerp tot eene benaderende werkelijkheid te maken. Op eene overzichtelijke tentoonstelling van 's meesters gezamenlijk oeuvre had men te Leuven, waar hij lang verblijf had gehouden, op eene binnenplaats het monument naar het vermoedelijk inzicht van zijn schepper opgericht. Aan de zijden van een vierkant blok steen de vier groote, marmeren bas-reliefs, die, zooals men weet, voorstellen: de Mijn, de Haven, den Smeltoven, het Land. Daar bovenop: de groote bronzen Zaaier. Aan de vier hoeken de vier bekende figuren van den Mijnwerker, den Buildrager, den Smid en den Landman, eveneens in brons. Vooraan, eindelijk, en eveneens in brons, de groote Moederschap, het meesterstuk van Constantin Meunier. Het dient wel gezegd, dat de indruk toen verre van gunstig was. Zeker, de opstelling in dezen niet zeer grooten binnentuin