Mahler haar dan niet 9de symphonie, inplaats van ‘eine symphonie’?
En zoo komende praatjes in de wereld van Mahler's angst voor een 9de symphonie, die hij niet zoo dorst noemen en daarom ontweek door er een anderen naam aan te geven, ‘Das Lied von der Erde’. Het is echter belachelijk zulke veronderstellingen bij een mensch als Mahler gedrukt te laten circuleeren, waaraan zelfs Richard Specht in zijn biographie mede doet. Want wanneer Mahler, door dit voorteeken uit het verleden, de 9, het voor de componisten Beethoven, Schubert en Bruckner laatste cijfer, naar zich toe te halen, zijn dood zou verhaasten, zou hij daarmede slechts weten, dat zijn ‘taak’ geëindigd was. Het is waar, de ondertitel van ‘Das Lied von der Erde’: ‘eine Symphonie für tenor, alt und orchester’, is misleidend aangaande de bedoeling, maar bij de bekende opvatting, die Mahler van het begrip ‘symphonie’ had, is gerust aan te nemen, dat dit ‘eine Symphonie’ slechts slaat op de uitbreiding der instrumentale middelen en het grootere geheel van deze schepping. Bovendien geeft juist deze ondertitel, door een kleine nuance daarin, een nadere aanwijzing: Mahler schreef: ‘eine Symphonie für tenor und alt’, niet ‘mit tenor und alt’.
Neen, het ‘Lied von der Erde’ is geen symphonie, geen gemarkeerde 9de. Het is het lied der liederen, d.w.z. van Mahler's liederen. Het heeft geen verhouding tot de symphonieën, maar tot de liederen-cyclussen, ‘Lieder eines fahrenden Gesellen’, ‘Kindertotenlieder’, etc., die ook ieder een onder één titel bijeen behoorende ontwikkeling geven.
Wat de plaats betreft: ‘Das Lied von der Erde’ staat tegenover de 8ste symphonie. Het is het werk waarin Mahler zich afgevraagd heeft: En het leven?
Ook hier een glimlach vol liefde; maar het is niet voor niets dat de teksten, in dit late werk, van Chi-