Mina Kruseman 1839-1922. Portret van een militante feministe en pacifiste
(1978)–Margot de Waal, [tijdschrift] Engelbewaarder, De– Auteursrechtelijk beschermdbron
Margot de Waal, Mina Kruseman 1839-1922. Portret van een militante feministe en pacifiste. De Engelbewaarder, Amsterdam 1978
codering
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
logboek
-
verantwoording
gebruikt exemplaar
exemplaar Koninklijke Bibliotheek Den Haag, signatuur: T 6657 [12]
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een
diplomatische weergave van Mina Kruseman 1839-1922. Portret van een
militante feministe en pacifiste van Margot de Waal uit 1978. Deze titel is verschenen als
het twaalfde nummer van tijdschrift De Engelbewaarder.
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beijvert zich voor het verkrijgen van toestemming van alle rechthebbenden; eenieder die meent enig recht te kunnen doen gelden op in dit tijdschrift opgenomen bijdragen, wordt verzocht dit onverwijld aan ons te melden (dbnl.auteursrecht@kb.nl).
redactionele ingrepen
p. 44-46: pagina 45 bevat een paginagrote afbeelding die de lopende tekst onderbreekt. Om technische redenen heeft de redactie in deze digitale editie de schuingedrukte tekst onderaan pagina 44 bovenaan pagina 46 geplaatst.
p. 70-73: pagina's 71 en 72 bevatten een paginagrote afbeelding die de lopende tekst onderbreekt. Om technische redenen heeft de redactie in deze digitale editie de schuingedrukte tekst bovenaan pagina 73 onderaan pagina 70 geplaatst.
p. 76: accolades verspreid over meerdere regels kunnen in deze digitale versie niet weergegeven worden. Daarom wordt de accolade hier, met bijbehorende tekst, op iedere regel herhaald.
p. 99-101: pagina 100 bevat een paginagrote afbeelding die de lopende tekst onderbreekt. Om technische redenen heeft de redactie in deze digitale editie de schuingedrukte tekst onderaan pagina 99 bovenaan pagina 101 geplaatst.
p. 101: geciteers → geciteerd: ‘brief ongedateerd, geciteerd door Von Faber t.a.p.’.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (1, 2, 4, binnenkant achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[ voorplat]
De Engelbewaarder
12
MINA KRUSEMAN
portret van een militante feministe en pacifiste
[ binnenkant voorplat]
DE ENGELBEWAARDER
kwartaalschrift van de Stichting Vrienden van het Amsterdamsch Litterair Café De Engelbewaarder.
derde jaargang - juli 1978
REDAKTIE
Jet Greebe, Rob Grootendorst, Toke van Helmond, Bas Lubberhuizen, Thijs Wierema.
REDAKTIEADRES
Thijs Wierema, Bethaniënstraat 22hs, Amsterdam, Telefoon: 020-24 29 50.
ZETWERK
Gwennie Middleton.
DRUK
Leeuwenberg
OMSLAG
Joep Paulussen
ABONNEMENT:
f 25,- per jaargang
bij vooruitbetaling.
LOSSE NUMMERS:
f 7,50 Postgiro 22 98 961
t.n.v. T. Wierema, Amsterdam.
[pagina 3]
MINA KRUSEMAN
1839-1922
portret van een militante feministe en pacifiste
SAMENGESTELD DOOR MARGOT DE WAAL
De Engelbewaarder
1978
[pagina 144]
INHOUD
Vooraf | 5 |
Jeugdjaren en studie, 1839-1871 | 7 |
Amerika, juni 1871 - juni 1872 | 21 |
Lezingen met Betsy Perk, 6 maart 1873-26 mei 1873 | 27 |
Multatuli en de Vorstenschool, september 1873 - maart 1875 | 55 |
Een laatste blik in de kunstenaarswereld, 1875-1877 | 93 |
Mina's Indische jaren, 1877-1883 | 99 |
Boulogne sur Seine, 1883-1922 | 113 |
Bronvermeldingen | 143 |
[ achterplat]
MINA KRUSEMAN
VELP 1839
BOULOGNE SUR SEINE 1922
Op mijn speur- en dwaaltochten door het pakhuis van de Indische letterkunde leerde ik Mina Kruseman kennen. Dat zal wel in 1970 of '71 zijn geweest. Ik kende tevoren alleen haar naam als die van een mij overigens onbekende ‘suffragette’. Ze bleek een springlevende vrouw om wie ik letterlijk en figuurlijk niet heen kon, die mij aantrok om haar felheid en onafhankelijkheid, maar die mij - als ik haar werkelijk in levende lijve ontmoet zou hebben - moedeloos had gemaakt met haar ontembare energie. Maar ze heeft vooral in haar brieven en polemieken dingen gezegd, zó direct, zo raak en zo vooruitstrevend dat ze gisteren, vandaag of morgen nog gezegd hadden kunnen zijn. Ze blijkt in werkelijkheid de eerste ‘Dolle Mina’ te zijn geweest die enige jaren Holland in rep en roer bracht, die tegen alle schenen trapte, die alle reputaties omver sloeg in haar strijd voor de onafhankelijkheid van de vrouw. Ze was een militante feministe en pacifiste. En schrijven dat ze dan kon! Een levend op de spreektaal geënt Nederlands. Ook in dit opzicht was ze haar tijd vooruit.
Als we aan haar denken, dan denken we niet aan een standbeeld, maar aan een fel levende dode. Een imponerende vrouw ook die van zichzelf durfde schrijven: ‘Ik vind het al een hele kunst vrede met mijzelve te houden, laat staan met zoveel anderen!’
ROB NIEUWENHUYS