Het Pascha ofte de Verlossinge Israëls uyt Egypten(1636)–Joost van den Vondel– Auteursrechtvrij Vorige [pagina 57] [p. 57] Vergelyckinge vande verlossinghe der kinderen Israels, met de vrywordinghe der vereenighde Nederlandtsche PROVINCIEN. HOewel den vluggen tijt d'uytcomste der Hebreeuwen Spijt Mosi gulde pen met veel verloopen eeuwen Heel uyt te wissen dacht: soo is het even-beelt Van Israels triumph soo aerdig weer volspeelt Op 't Nederlants Toneel, dat geene van dees beyden Nau vanden andren is met waerheyt t'onderscheyden. Wien schildert Pharao nae 't leven naeckter af, Als Philippo den Monarch, den eenen met sijn Staf Beheerscht den blauwen Nyl; den and'ren draeght in handen Den Scepter wiens gebiet strect over Tagus stranden; Den eenen Osiris eert met gheboghen knien; Den and'ren sal den God des Tybers eere bien; Den eenen maeyt in 't graf d'onnoosle suyghelinghen; Den anderen die noch aen 'smoeders borsten hinghen; Den eenen Iacobs huys verdruckt met slaverny; En d'ander 't Nederlant verheert met tyranny; Den wettigen Gods-dienst belet den eenen duyster, En d'ander al verblint, ghehenght niet dat den luyster Des Euangeliums gelijck een Son doorbreect, Noch dat de waerheyt 't hooft ten Hemel ergens sleect. Israel zijnde dus in droefheyt en in rouwe, De bouten schallen doet van s'Hemels hoog gebouwe; O Vader! roepen sy, wilt gy uyt uwen tros De pylen uwes toorns steeds op ons laten los, Gedenct doch aen 't verbont dat gy met uwer knechten Voorvaders goedertier hier voormaels wout oprechten; Oft soo gy onser naer u goetheyt niet gedenct, Ten minsten d'eere uws naems, o Heere! niet en krenct, [pagina 58] [p. 58] Gedooght niet dat wy (ach!) den tijt van onse leven Den vyanden tot roof en spyse zijn gegeven. Belgica van gelijck met suchten en gheclagh Den droeven Echo weckt, en stenet nacht en dagh, O Heere! Laet op ons de lieffelijcke stralen Ws aenschijns vanden throon des Hemels nederdalen; Wy zijn, eylaes, bevlect met onghereghtigheyt, Dus reynigt, ons in 't bloedt van Christi sterflijckheyt, Sijn eenighe offerhand' neemt aen tot een voldoeningh Onser misdaden, en volcomene versoeningh. God Iacobs steenen hoort, en tot Voorvechters trou Weckt Amrams soonen beyd, en die van 't Huys Nassou, Den Nederlanders tot Beschermeren en Voogden, Die 't samen hunnes volcks verlossinghe beooghden. Die eer voor Memphsis heeft gestre'en als besten vrient, Wordt eynd'lijck haer party, en die voorheen ghedient Heeft 't streng Bourgoensche Hof, sich rustet regens Spagnien, O wonderbaerlijck schict sich Moyses met Oragnien! Den een strijt voor de Wet, den and'ren slaet de trom, En vrijt met synen arm het Euangelium; Den eenen gaet d'Hebreen de roode golven banen, En d'ander leyt de sijn door eenen vloet van tranen, Al recht door 't golvig Meir van klibber breyn en bloedt; De Slaven d'een ontslaet en d'ander steeckt den Hoet Der vryheyt inde locht, en eynd'lijck streckt sich even Huns vyandts onderganck te samen tot den leven. Pharao voor een graf het roode Meir beerft, Philippus out en grijs katyvig henen sterft: God wel verscheyden straft, d'een vroeg en d'ander spade, Maer eyndelijck overvalt hun beyd' sijn ongenade. Den selven Coning die 't Rijck Israels bevesten, Heeft eyndelijck u saeck, ô Belgica! ten lesten Voleyndight in triumph: dies dy niet langer quelst, Dewijl hy dynen staet met syne mucht omhelst: [pagina 59] [p. 59] Hoe is de macht gegroeyt van u verbonden Steden, Sint desen grooten Helt gingh inde schoenen treden Sijns Vaders, welck (eylaes) verraderlijck en straf De swaerte nydigheyt geblixemt heeft in 't graf, Help God! de wraeck is u, gy sult hier namaels eyssen Het dier vergoten bloedt met een gecromde Zeyssen. Wat rester nu? dan God te vlechten met bescheydt Den loffelijcken krans van ware danckbaerheydt: Vreest hem die lichtlijck can verstroyen inder ylen Het steunsel van u saeck den Bos geknoopte pylen, Peynst om den ghenen die de volckren van Sion Als Slaven voeren liet geboeyt naer Babylon. FINIS. Vorige