Kort begrijp van de Trage-comedie.
TErwylen Moses de Schapen (syns Sweers Jethro) hoedt in Madian by den Bergh Horeb ofte Sinai, verschynt hem de Heere in de gedaente eens Enghels wt den vlammenden Bosch, ende stelt hem tot een Leydtsman, Herder ende verlosser over 't Huys van Israel: Moses ontschuldicht sich om sijn onbequaeme tonge, dies verzelt hem de Heere met synen Broeder den schoontaligen ende Priesterlijcken Aaron. Dese twee Gebroeders als Ghezanten van Gods hooghe Majesteyt verzoecken de verlossinghe Jacobs aen den Koningh Pharao met bevestinghe vant eerste wonderteecken huu Slang wordende Roede: maer den hooghmoedigen Koningh verstoct (zo door 't ingeven ende goochelerije van syn Droom-bedieders ende Toovenaers, als door syns zelfs obstinaetheyt) verdruct de Hebreen meerder als voor henen: waerop volgen de thien straffen Godts, als roeden ende gheesselen van syne rechtvaerdicheyt, dies hy bedwongen is hun te verlaeten. Doch de Heere verstoct hem tot wterste straffe van syne hartneckicheyt, ende tot grootmakinge van synen heyligen Name, dat hy met syn Heyr legher, Ruyters, Paerden, ende Wagenen d'Israliten achterhaelt aen 't roode Meir, daer de Heere zyn wtverkorene droogs voets door brenght wt 't geweldt Pharaonis, die hun op 't spoor navolghende zyn droevich Treur-spel eyndight, ende alle hooghmoedige Godt-verachters zynen ondergangh als eenen spiegel voor oogen stelt. D'Israliten verlost, loven (over hun triumphante verlossinghe) den Heere met Lof-zanghen ende Danck-zegginghen. Luystert toe, &c.