Weergaloos
(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 332]
| |
[pagina 333]
| |
XVI De levende vernietigingWaarin de duivel wordt bezworen, de bliksem in onze opvattingen slaat - zodat wij omlaagstorten om te kunnen herrijzen, in vele namen, namens velen vrij vallend in het Niets - en wij het spel zonder angst als levensopdracht kunnen aanvaarden. | |
[pagina 334]
| |
I speak of new cities and new people.
I tell you the past is a bucket of ashes.
I tell you yesterday is a wind gone down,
a sun dropped in the west.
I tell you there is nothing in the world
only an ocean of tomorrows.
a sky of tomorrows.
Carl Sandburg (Van nieuwe steden en nieuwe mensen spreek ik.
Ik zeg je: het verleden is een emmer vol as.
Ik zeg je dat gisteren de wind is die gaat liggen,
een zon in het water gevallen.
Ik zeg je er is niets in de wereld
dan een oceaan van morgens,
een hemel van morgens.)
| |
[pagina 335]
| |
16. De Levende VernietigingEven afscheidnemen van de duivel.
‘Zijn beeld stelt de eerste stadia van geestelijke ontplooiing voor. Het is de staat van bewuste slavernij. De Duivel personifieert het misverstand dat de mens gebonden is door materiele omstandigheden, de valse notie dat hij een slaaf van de noodzaak is, van een toevals-sport. In werkelijkheid zijn de krachten, die onze tegenstanders lijken, altijd bereid ons te dienen. De enige voorwaarde is dat wij onze essentiele vrijheid begrijpen, en rekening houden met de verborgen zijden van het bestaan. Dan pas, als wij onze praktijk met onze kermis (knowledge) doen overeenstemmen, begint de bevrijding. De Duivel is sensatie, door onwetendheid gescheiden van begrip. (The Devil is sensation, divorced by ignorance from understanding). Toch is hij het ook die vernieuwing brengt, omdat wij een waarachtige poging om vrij te zijn pas kunnen wagen als wij onze begrenzingen voelen. Pas als zij ons hinderen kunnen wij ons inspannen onze kettingen van ons af te werpen.’ Paul Foster Case: The Tarot.
‘The Tower,’ is, volgens Case: een van de titels van de 16e kaart, andere: ‘The Lightning-struck Tower’, ‘The Fire of Heaven’, en ‘The House of God’. Verwijst volgens de traditie naar de Toren van Babel, waar de spraak van de mens werd verward. (...) De bliksem is een mannelijk symbool. In de Bhagavad-Gita zegt Krishna: ‘Van de wapens ben ik de bliksem (thunderbolt). ‘Het is interessant te noteren dat bliksemschichten, kunstmatig gemaakt, in de laboratoria van Westinghouse gefotografeerd eerder spiralen dan zig-zags bleken te zijn. Misschien wisten de Ouden dit, want Het Chaldeaanse Orakel van Zoroaster spreekt van de Hoogste Geest als | |
[pagina 336]
| |
‘de god die een spiraalkracht energie verleent’. In vroeger tijden was de bliksem een embleem van bevruchting en voeding, wat wij leren bij Plutarchus, die zegt: ‘Landbouwers noemen de bliksem de bevrachter van het water, en beschouwen die zo.’ De bliksemschicht is de macht van boven omlaaggehaald door de Magiër. Het is het zwaard van de Wagenmenner, de scepter van de Keizer, de kracht die het Rad van Fortuin draait, de sikkel van de Dood, en het licht dat stroomt uit de lantaren van de Heremiet. Hij breekt bestaande vormen uiteen om plaats te maken voor nieuwe.
(De lust gevoelende, verder te citeren, spreek ik hierbij de hoop uit dat Noud van den Eerenbeemt zijn plan een volledig uitgewerkt boek te schrijven over de Tarot met alle methodes om hem te leggen binnen afzienbare tijd ten uitvoering kan brengen.) Dit zijn mijn Tarotbeelden, er bestaat niet zoiets als DE Tarot: hij is voor ieder anders: het is een Grootmeester onder de Meesters. Altijd staat hij bij je, je bij. Superieur spel.
Case weer over de 16e kaart: ‘Dit beeld komt overeen met het tweede stadium van geestelijke ontplooiing, waarin een serie plotselinge, ongeregelde inspiraties tot de gewaarwording (perception) leidt dat de struktuur van kennis gebouwd op het fundament van de valse opvatting van persoonlijke afzonderlijkheid (the fallacy of personal separateness) een toren van valse wetenschap is. In dit stadium lijdt de voorttrekkende zoeker naar wijsheid onder de vernietiging van al zijn vroegere levensbeschouwingen. Want deze toren is gebouwd op een fundament van misverstanden (misapprehension). De gehele struktuur is een uitbouwing van oppervlakkig beschouwen, traditionele rasse-gedachte, valse redenaties en een verkeerde theorie van de wil’.
Uit god's own country, het Amerika van de 20e eeuw komen velen, uitzonderlijken, tot hun individueel recht. Een nieuwe sa- | |
[pagina 337]
| |
menleving ontstaat aan de hand van buitenstaanders, die het kollektief wereldgebeuren voortdurend vanuit hun buitensporig kwetsbare positie belichten, zodat zich een uiteindelijk totaalbeeld vormt, dat aan de werkelijkheid blijft beantwoorden, als wij telkens opnieuw - ik ben nu 40, en ik doe het bijna dagelijks - meeveranderen: de toekomst tegemoet, waarbinnen ik steeds jonger word, steeds meer tijdgenoten tegenkomende, die bijna mythische proporties gaan aannemen. Behalve de in dit boek genoemde, zijn er velen die niet aan het woord, in het zoeklicht, voor het voetlicht, op mijn marktkraam ter sprake kwamen. De vele happenaars. Theatralen. Zangers en musici. Een nieuwe wereld, éen met de oude. Iedereen deelhebbende aan de evolutie, op zijn eigen toppen het gebeuren overziende. Vallende van alle torens, opkrabbelende, bovenkomende wezens. In onze van vocht en water verzadigde lucht, in deze Low Lands, waar de hemel niets dan zijn eigen begrenzing uitstraalt, in een wonderbaarlijk licht dat door de grootste schilder nooit opgevangen zal kunnen worden, staat het ook jou te gebeuren. Ook jouw dag zal komen. | |
[pagina 338]
| |
ParahighwayYou don't have to know at first
All you do is come along.
You just have to watch your step.
If you want to trust yourself,
Then trust the one that talks to you.
The Highway from here on in
is more lifelike than before.
Choose the way you want to go,
Everybody's waiting there, you know.
We just want to let you know
Anytime you want to go.
The Highway from here on in
is more lifelike than before.
If you want they'll help you out
If you want they'll let you be
If you care.
No-one needs you more than we,
If you want we'll help you out,
If you want we'll let you be.
Auto-Salvage: Stereo LSP-3940 1968, RCA, New York. |
|