Weergaloos
(1968)–Simon Vinkenoog– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 96]
| |
[pagina 97]
| |
III Tekenen des TijdsWaarin het antwoord verlangend uitziet naar de vragen, het schone schip, de verandering en beweging in tijd en Tijd. Het produktie-apparaat van de instinktieve kultuur, dat zich een weg baant tussen linkse en rechtse waandenkbeelden. De ommekeer: van Jung tot Leary, van Vis tot Waterman. | |
[pagina 98]
| |
Nae man can tether time or tide Discepolo della sperientia | |
[pagina 99]
| |
3. Tekenen des TijdsIs het wennen aan heiligen, profeten, ingewijden? Ik mag die woorden hier niet schuwen, wanneer Donovan kan zingen: ‘This is the season of the Witch’ en Dylan waarschuwt: ‘The Saints are coming through.’ Vanaf het eerste ogenblik, dat mij openbaringen troffen, heb ik nauwgezet bijgehouden hoe overeenkomstige ervaringen anderen hadden veranderd. Men komt er een aantal tegen, in de wereldgeschiedenis, die naderhand de synthese niet wisten te bewerkstelligen tussen zichzelf en de werkelijkheid; sommigen zijn al vanaf de aanvang te zuiver om te kunnen leven in een onzuivere werkelijkheid; men sluit ze op, noemt ze ‘schizofreen’ of ‘paranoied’ (een doorgedraaide angst, waardoor alles wat gebeurt een aanslag tegen jezelf lijkt, soms denk je dat het merendeel van de mensen in de westerse wereld constant leeft met een bedreigd wereldbeeld, van waaruit de verwarring, uitzichtsloosheid, uiteindelijk: wanhoop, etc.), en was niet de profeet Mohammed epilepticus? De religieuze ervaring naast de zogeheten psychopathologische; het is een vette kluif alle ketters voor gek te verklaren, maar wie het onbekende ontdekt kan inderdaad getroffen worden, op velerlei manieren... Weet wel: het blijft spelen met vuur, maar dit innerlijke vuur loutert, in tegenstelling tot het | |
[pagina 100]
| |
vloeibaar vuur dat napalm heet, en slechts onherstelbaar wondt.
Ga naar margenoot+ Het derde Tarot-beeld, de Keizerin, staat voor initiatief en actie. Altijd achteraf naderhand toegelicht; lees dit boek niet in éen teug leeg, maar laat het je zo nu en dan in handen vallen. Teveel ineens is absoluut teveel: het kan je je verstand kosten. Maar weet dan ook, dat men zijn hersenen pas kan gebruiken, volledig, als men eenmaal zijn verstand verloren heeft. Het is altijd goed tabula rasa te beginnen, na een breuk, met schoon schip, desnoods alle andere schepen dan jezelf achter je verbrand. Het ik is van je af te schudden, maar er bestaat geen universele gedragslijn voor. Er zijn drie stadia (Olympisch brons, zilver, goud), je begint als leerling, blijft enige tijd gezel, om te eindigen als meester. Om die enige tijd, dat wij zowel leren als beleren, gaat het - wie zich meester voelt is opnieuw de leerling. Want elk einde is een begin, aan de kringloop die zowel schept als vernietigt is geen begin en geen einde te ontdekken, anders dan gelegen in eigen bewustzijn. Geboorte Orgasme Dood. De heilige Drieeenheid van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Het samenspel geest-ziel-materie (hoofd, hart, buik). De zonnekultus (ook ik maar een eenvoudige zonaanbidder) aan de bevruchtende warmte; het overlevende licht; de vernieuwende vernietigende brand. | |
Rishis in de ramschDe uitgever Paul Hamlyn in London bestaat uit éen razende man van die naam. Hij geeft luxewerken uit in massa-oplagen, met het uitsluitend oogmerk ze goedkoop aan te bieden in zogeheten | |
[pagina 101]
| |
ramsch-boekhandels: De Slegte, Pfann. In die boekhandels vaak grote vondsten, voor weggeefprijzen (het kost altijd iets, als je niets opgeeft ben je alles kwijt). Indian Mythology, door Veronica Ions geeft van de Hindoe-triade een heerlijk geïllustreerd verslag, als onderdeel van een ware trip door de oudheid: de vroege goden, de vedische goden, de brahmanen en hun tijdperk met opvattingen over tijd en oorsprong van het heelal, schepping mens en dood, het pantheisme en polytheisme, de Hindoe mythologie, de vedische goden in het hindoeisme, de nieuwe goden en godinnen, de diergoden, andere mythologische dieren, bergen, rivieren en meren als goden (zo ook bij de I Tjing), de vijanden der goden, de vijanden der mensen, andere geesten, legerscharen van mindere goden, halfgoden, rishis - als eens de Olympus nu de hogere Himalaya's torenend boven ons allen uit - de Mahabharata, de Boeddhistische cosmologie en het Boeddhistische pantheon, en het universele cyclus-beeld van de Jains.
Het doet goed over goden te spreken; eindelijk ben je onder echte mensen. Magie die het verstand te boven gaat (‘De Vaudou Cultus - mystieke happening in Parijs’, Bres/8) naast doorgedachte mensen met hun illusoire denkbeelden. Universeel. Terug naar de eerste klas, het eerste hart-kloppende ogenblik, ‘de grote school’. De hoge school. De val. Het opstaan. De godsdienstwaanzin. De megalomanie (hoogmoedswaanzin) en de ontdekking: ‘de waarheid is in een graankorrel. Zo simpel.’ | |
De wrede absurditeitIk ben er van overtuigd, dat zeker een keer per week een der 32 rechtvaardigen zijn oordeel velt, zijn lessen trekt, in dit energie-centrum, van waar- | |
[pagina 102]
| |
uit ik kommuniseer. Met kijkjes naar binnen en buiten; Steve Davidson die over mijn schouders heen naar buiten kijkt waar Reineke een passerende automobilist gadeslaat: de man blijkt angst te hebben, in een spiksplinternieuwe auto, voor het tussen-twee-andere-auto's doorgaan: scène verstaanbaar voor allen; Play-Time Our Times The Modern Times - betrapte momentopname uit het technologische robot-tijdperk, waar mensen in het verkeer urenlang op hetzelfde circuit in de rondte rijden, zonder vooruit te kunnen komen. Het is niet zo moeilijk vorm te geven aan het wrede theater van de absurditeit, dat zich dagelijks in stad en land, huiskamer en televisie-studio afspeelt: het onaangename ervan is dat men het niet meer als zodanig (‘krankzinnig’) ervaart, dat men er gewend aan geraakt is, dat door de vele bomen de mensen het bos niet meer zien, dat zij leven om te werken, inplaats van werken om te leven - met permissie vind ik het allerlaatste van groter belang.
Dit gezegd van extreem links tot uiterst rechts; ik draai mijn hoofd over mijn schouder, zover als mijn gezichtsveld reikt en achter mij zie ik hoe de fanatici van links (de gewelddadigen, de agressieven, de gefrustreerden, die in een tijd van verwarring hun kans schoon zien) gevaarlijk dicht naderen tot dezulken die ik aanschouw als ik mijn hoofd naar uiterst rechts richt: de gebundelde angst, de kollektieve rancune, de ontevreden kankeraars die hun eigen leven en dat van anderen verkankeren (kanker is gebrek aan aandacht), psycho-somatisch leed de wereld inbrengen (astma, Oedipuscomplexen, Gültungsbedürfnisse, en enorme schuldgevoelens, zeeën van schuld drijvend aan mij voorbij, al die tranen, al die kille verten van eenzaamheid) en meestal te stom zijn | |
[pagina 103]
| |
om voor de Duivel te dansen. Waarover ongetwijfeld nader.
Over witte en zwarte magie moet ik nog een nacht slapen: moeder aarde is bevrucht. Onze heilige doden. Zij zullen niet worden vergeten. Zij hebben niets voor niets geleefd. Ik houd iedereen in leven. Volgens de Hindoe-overlevering verkeren wij in het huidige stadium van de menselijke ontwikkeling in de Kali Yoega; de duisterste tijd, een eon waarvan de duur niet te bepalen is (het Brahma-jaar bijv. 3.110.400.000.000 menselijke jaren tellende) en die overigens evenzeer versnelt als onze menselijke ontwikkeling op aarde. Vermoedelijk zullen wij nog tijdens ons leven het licht zien opgaan, bij meer dan de enkelingen wie Teilhard sprak - telkens opnieuw worden mensen door openbaringen getroffen en geveld; om te herrijzen als bezielde levenden. Op dat ogenblik treft ieder zijn eigen speelruimte aan; een hoorn des overvloeds waaruit eeuwige kracht, om aan te brengen in het spel der tegenstellingen chaos, orde, Brahma-dag & nacht, schepping & niet-schepping, materie & anti-materie: een universum waarvan het onze de ontkenning betekent.
Hoeveel goden levend aan onze zijde, álle. BinnenGa naar margenoot+ de evolutie is het mogelijk, raadzaam en geschiedend, dat elke tot nieuw leven gewassen ziel zich al deze dingen realiseert, en erover tracht te kommuniseren. Dat gebeurt het overtuigendst in de pop-muziek, zoals wij aan Amerika veel te danken hebben (de nieuwe barbaren die ons de oude leer hernieuwd toonden), naast de kunst hier de pop-art van daar, naast ons koren de pop-corn, naast onze Ogen popEye. Popularisering van de | |
[pagina 104]
| |
eeuwigheid - waarom niet? Zolang de brandende vuurkolom, die gesymboliseerd wordt in Shiva's lingam (fallus, penis, pik) overeind blijft staan... ‘Het derde oog verscheen in het midden van zijn voorhoofd op een dag toen zijn gade Parvati speels zijn ogen bedekte en zodoende de wereld in duisternis dompelde en overleverde aan het gevaar van vernietiging. Het derde oog is een machtig wapen, want door het op zijn vijanden te richten kan Shiva ze vernietigen door het vuur. Met dit oog doodt hij alle goden en andere schepselen gedurende de periodieke vernietigingen van het heelal.’ (Veronica). Er zijn ontdekkingen, die je leven kunnen veranderen. Er zijn boeken, die je levensloop kunnen wijzigen. Vertrouw op jezelf. Dit is zo'n boek. Geef het weg, als het jou niets zegt: ook anderen hebben recht op levenslicht. De westerse beschaving heeft afgedaan; vertrouw niet langer op haar vertegenwoordigers: de priesters, politici en experts van de huidige kultuur zijn verwikkeld in machts-strukturen, van waaruit slechts het begenadigde individu zich kan losworstelen. Wees zo'n buitenstaander, laat je gelden door en voor wat je zelf bent. Leer vertrouwen op andere kulturen, die mede zullen deel gaan uitmaken van de komende kultuur, die temidden van de robotmens weer zal moeten onderduiken om te treden in de schaduw van de tijd. Je bent niet alleen, als je het eeuwige leven op aarde zoekt, niet kunt aannemen dat slechts het hiernamaals een paradijselijke staat zou betekenen. Het paradijs is open en wacht op je. Door je eigen vuur, je eigen vlammend zwaard, kim je verlangend naar eenwording, bewust van totale inzet, vrede vinden hier en nu. | |
[pagina 105]
| |
VredeLeer leven zonder politiek - het is een hersenschim, bedacht om je de stuipen op het lijf te jagen. Wantrouw de statistici en betogers met getallen en cijfers; binnen de stille revolutie die gaande is heeft niemand het hoogste woord - wie zich kwaad maakt is krankzinnig. Leer de krankzinnigen herkennen, maak ze schadeloos, stel ze buiten werking. Leer in je eigen omgeving de paranoïden herkennen, turn them on, ontneem ze hun wereld, roep ze luide toe the war is over! Haal ze tevoorschijn uit hun blanke en/of ruwe bolsters & pitten: behandel ze zoals ze daar recht op hebben: als mensen. Zoek je vrede? Zoek je een einde aan je problemen?Ga naar margenoot+ Welke problemen? Ben je al zó ver? Dank je; laat me horen dat je daar bent. In feite is dit boek een aktueel vervolg op Frederik van Eeden's De geestelijke verovering der wereld, in 1933 door L.J.C. Boucher in Den Haag uitgegeven - een oproep door hem in 1911 (in het Duits) ‘an die Königlichen vom Geiste gerichtet’. Daaraan gaven in 1914 o.m. gehoor Romain Rolland, Gust Landauer, Martin Buber, Walter Rathenau - te laat om hun invloed te kunnen doen gelden op het gezonde verstand van dat jaar, waarin de Eerste Wereldoorlog uitbrak.
Mijns inziens kan de studie van de menselijke geest, zoals deze is opgegeven sinds Paracelsus, in ons deel van de wereld, in de officiele ‘wetenschap’ en ‘filosofie’, op een hernieuwd zeer beproefd spoor gezet worden, dat van de synthese in de mens, zelf, als bron van alle kennis. De ervaring-zelf, het proefondervindelijk bewijs, kan opnieuw de plaats gaan innemen van | |
[pagina 106]
| |
intellektuele boekenwijsheid, vastgelegde gedragsregels en een opgelegde dubbel-moraal. | |
Break on through to the other sideLeonardo da Vinci schreef tenslotte ook alleenGa naar margenoot+ maar, dat hij een discipel van de ervaring was. Word tovenaarsleerling. Word met-gezel, word eigen meester. Blijf die leerling. Herjong je aan de bron. Richt je terug tot de al-moeder: Zij is een evolutionnaire kracht. Ik ben het volkomen met Maarten Lietaert Peerbolte eens, als hij in het Amerikaanse blad Main Currents in Modern Thought (sept.-oct. 1967) ‘Meditation for School Children’ aanraadt. ‘Een aanbeveling dat de een of andere vorm van meditatie deel zal worden van het opvoedkundig onderwijsprogramma, zelfs als het slechts rustig totzichzelfkomen (quiet self-recollection) zou zijn.’ Hij schrijft:
‘Ik ben rotsvast overtuigd dat wat eertijds mystiek heette, thans herleidbaar is tot voorgeboortelijk en conceptioneel beleven en dat bij vol “herinneren” speciaal de conceptie de poort opent naar de cosmos.’
Ik ga mij er zelf rustig voor ontspannen. Je weet dat relaxation, naar geest en lichaam, het belangrijkste is dat je met je meedraagt? Je eigen stilte? Geniet. Relax. Open. Oog. Vrij. Eén. |
|