| |
| |
| |
VI. Bibliografie van de geraadpleegde werken
Abrams, M.H., A Glossary of Literary Terms. Based on the original version by Dan S. Norton and Peters Rushton. New York, 1962. |
Ahlers-Hestermann, F., Stilwende. Aufbruch der Jugend um 1900. Berlin, 19562. |
Apollonio, U., Futurist Manifestos. London, 1973. |
Apostel, L., Logika en geesteswetenschappen. Brugge, 1959. |
Asselbergs, W.J.M.A., Het tijdperk der vernieuwing van de Noordnederlandse letterkunde. Antwerpen-Brussel-'s Hertogenbosch, 1951. Geschiedenis van de Letterkunde der Nederlanden, IX. |
Avanti. Een terugblik. Bijdrage tot de geschiedenis der Gentse arbeidersbeweging. Gent, 19312. 3 dln. |
Avermaete, R., ‘Henry van de Velde, pionier van een nieuwe stijl’, Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten, Klasse der Schone Kunsten, XXV, 2 (1963). |
Baccaert, H. en Poupeye, C., ‘Enkele beschouwingen over Moderne Kunst’, Vlaamsche Arbeid, VIII (1913). 140-149, 228-234, 468-473. |
Baetes, J., ‘De Scalden. Ons ontstaan, onze werking’, Jaarboek van de Scalden, XXII (1909). 7-23. |
Barilli, R. Art Nouveau. London-New York-Sydney-Toronto, 1969. (Translated by Raymond Rudorff from the Italian original, Il Liberty, Milano, 1966). |
Barthes, R. Sur Racine. Paris, 1965. |
Barthes, R. Critique ou vérité. Paris, 1966. |
Bartstra, J.S., Handboek tot de staatkundige geschiedenis van de landen van onze beschavingskring van 1648 tot heden. IV. De gewapende vrede 1871 tot 1914. 's Hertogenbosch, 19612. |
Basse, M., De Vlaamse Beweging van 1905 tot 1930. I. Gent, 1930. |
Baudin, F.e.a., Book Typography. 1815-1965. In Europe and the United States. London, 1966. |
Baudin, F., ‘La formation et l'évolution typographiques de Henry van de Velde (1863-1957)’, Quaerendo. A Quaterly Journal of the Low Countries Devoted to Manuscripts and Printed Books, I, 4 (1971). 264-281. II, 1 (1972). 55-73. |
Baur, F., Albrecht Rodenbach. Het leven. De persoonlijkheid. Tielt-Den Haag, 1960. |
Beckers, R., ‘Het Frans in de lagere scholen van Antwerpen rond 1891’, Antwerpen. Tijdschrift der Stad Antwerpen, XXII. 3 (1976). 170-180. |
Beerling, R.F., Kwee, S.L., Mooij, J.J.A., Van Peursen, C.A., Inleiding tot de wetenschapsleer. Utrecht, 1970. |
Behar, H., ‘Proteste au poing levé. Les Manifestes Dada de Tristan Tzara’, Annales de l'Université d'Abidjan, Série D, Lettres, VI (1973). 348-361. |
Berg, C., Max Elskamp et l'Esthétique fin-de-siècle. Bruxelles, 1969. Académie Royale de Langue et de Littérature Française. |
Berghe, V. van den., ‘Het studententijdschrift De Goedendag (1891-1940)’, Wetenschappelijke Tijdingen, XXXI (1972). 141-152. |
Berlage, H.P., ‘Over Moderne Architectuur’, Vlaamsche Arbeid, IX (1914). 1-17. |
| |
| |
Bertrand, L., Histoire de la Démocratie et du Socialisme en Belgique depuis 1830. Bruxelles, 1905. |
Bini, V. en Trabuchelli, A. L'Art Nouveau. Mailand, 1957. |
Bøe, A., From Gothic Revival to Functional Form. A Study in Victorian Theories of Design. Oslo, 1957. |
Bock, E. de., Beknopt overzicht van de Vlaamsche Letterkunde, hoofdzakelijk in de 19de eeuw. Antwerpen-Amsterdam, (z.j.). |
Bom, E. de., ‘Drie kunstenaars: Henry Luyten, Edgard Farasyn en Johan Brans’, Nederlandsche Dicht- en Kunsthalle, XII (1889-'90). 568-578. |
Bom, E. de., ‘De Daad’, Van Nu en Straks, Tweede Reeks, I, 4 (1896). 201-213. |
Bom, E. de., ‘Stijn Streuvels en de heide’, Tijdschrift van de Touring Club van België, LIII, 20 (15 okt. 1947). |
Borsi, F. en Wieser, H., Bruxelles, capitale de l'Art Nouveau. Bruxelles, 1971. |
Borsi, F. en Portoghesi, P. Horta. Bruxelles, 1977. |
Braches, E., Het boek als Nieuwe Kunst. Een studie in Art Nouveau. Utrecht, 1973. |
Bouazis, Ch. (éd.), Analyse de la périodisation littéraire. Paris, 1972. |
Bouman, P.J., ‘Het tijdperk 1870-1914’, Wereldgeschiedenis. De geschiedenis der mensheid van de oudste tijden tot heden. Brussel-Leuven-Gent, 19523. V, 132-173. |
Bouman, P.J., Cultuurgeschiedenis van de twintigste eeuw. Utrecht-Antwerpen, 1964. |
Bouman, P.J., Fundamentele sociologie. Antwerpen-Utrecht, 1966. |
Bradbury, M. en McFarlane, J., Modernism. 1890-1930. Harmondsworth, 1976. Pelican Guides to European Literature. |
Brandt-Corstius, J.C., ‘Literatuurgeschiedenis als geschiedenis van de literatuur’, Jahrbuch für Internationale Germanistik, II, 1 (1970). 55-60. |
Breton, A., Manifestes du Surréalisme. Paris, 1972. Duitse vertaling door Ruth Henry, Die Manifeste des Surrealismus. Reinbek, 1968. |
Broeckx, J.L., Stalen van de Europese muziek. 1900-1910. Antwerpen, 1973. |
Bucher, M., Hall, W., Jaeger, G., Wittman, R., Realismus und Gründerzeit. Manifeste und Dokumente zur deutschen Literatur. 1848-1880. Stuttgart, 1975. 2 dln. |
Burdett, O., The Beardsley Period. An Essay in Perspective. London, 1925. |
Burfs, A. (= Baur, F.). Onze dichters der Heimat. Proeve van dichterstudie. Brussel, 1908. |
Calcaterra, C., I Manifesti Romantici del 1816 e gli scritti principali del ‘Conciliatore’ sul Romanticismo. Torino, 1951. Classici Italiani, 79. |
Carter, A.E., The Idea of Decadence in French Literature. 1830-1900. Toronto, 1958. |
Cassou, J., Langui, E., Pevsner, N., Les Sources du Vingtième Siècle. Bruxelles, 1961. |
Cazamian, L., ‘Les périodes dans l'histoire de la littérature anglaise moderne’, Essais en deux langues. Paris, 1938. 11-12. |
Charlier, G. en Hanse, J., Histoire illustrée des lettres françaises de Belgique. Bruxelles, 1958. |
Chasse, C., Gauguin et le Groupe de Pont Aven. Paris, 1921. |
Chlepner, B.S., Cent ans d'Histoire Sociale en Belgique. Bruxelles, 1956. |
Christensen, F. (under medvirken af L. Eskelund). Litteratur Leksikon. København, 1969. |
Colmjon, G., De beweging van Tachtig. Een cultuurhistorische verkenning in de negentiende eeuw. Utrecht-Antwerpen, 1963. Aula-boeken 125. |
Coopman, Th. en Scharpe, L., Geschiedenis der Vlaamsche Letterkunde. Antwerpen, 1910. |
Cornette, A.H. ‘Aubrey Beardsley’, De Vlaamsche Gids, III (1907). 470-490. |
Crane, R.S., Critics and Criticism: Ancient and Modern. Chicago, 1952. |
| |
| |
Crane, W. Claims of Decorative Art. London, 1892. |
Cremona, I., De wereld van de Jugendstil. Antwerpen. 1969. Nederlandse vertaling door O.M. Brouwer van: Il Tempo dell'Arte Nouveau. Firenze, 1964. Inleiding tot de Nederlandse uitgave door H. Redeker. |
Curjel, H. (Hrsg.). Henry van de Velde, zum neuen Stil. München, 1955. |
Cysarz, H., ‘Das Periodenprinzip in der Literaturwissenschaft’, Philosophie der Literaturwissenschaft, hrsg. von Emil Ermatinger. Berlin, 1930. 92-129. |
Daele, H. van., Camille Huysmans en het onderwijs. Antwerpen-Amsterdam, 1976. Camille Huysmans. Geschriften en documenten VI B. |
Delevoy, R.L., Victor Horta. Bruxelles, 1962. |
Deleu, A.J.J. en Resseler, V., Lode Baekelmans ter eere. Antwerpen, 1945. 144-151. |
Delsemme, P., ‘Découverte des lettres néerlandaises par les Français à la fin du xixe siècle’, Actes du IIIe Congrès de l'Association Internationale de Littérature Comparée. 's Gravenhage, 1962. 320-321. |
Decaudin, M., ‘Salomé dans la littérature et dans l'art à l'époque symboliste’, Bulletin de l'Université de Toulouse (1965). 519-525. |
Delsemme, P., ‘La querelle du cosmopolitisme en France (1885-1905)’, Actes du IVe Congrès de l'Association Internationale de Littérature Comparée. The Hague-Paris, 1966. 43-49. |
Delsemme, P., Teodor de Wyzewa et le cosmopolitisme littéraire en France à l'époque du symbolisme. Bruxelles, 1967. U.L.B. Travaux de la Faculté de Philosophie et Lettres, 34. |
Demetz, P., Marx, Engels und die Dichter. Stuttgart, 1959. |
Deriviere, R., ‘Van Nu en Straks’ et le mouvement de 1880-1900’, La Revue générale (sept. 1931). 277-287. |
Destrée, J., ‘Cent ans de littérature nationale’, l'Art Belge. Bruxelles, 1933. 17-18. |
Dhondt, J., ‘De sociale kwestie in België’, Algemene Geschiedenis der Nederlanden. Utrecht-Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1955. X, 314-349. |
Dhondt, J., Geschiedenis van de socialistische arbeidersbeweging in België. Antwerpen, 1960. |
Dingelstedt, K., Jugendstil in der angewandten Kunst. Ein Brevier. Braunschweig, 1959. |
Donkersloot, N.A., ‘De relativiteit der literaire generatie’, Neophilologus, XV (1959). 279-288. |
Doorn, J.A.A. en Lammers, C.J., Moderne sociologie. Utrecht-Antwerpen, 196910. Aula-boeken 29. |
Dosfel, L., Schets van eene geschiedenis der Vlaamsche Studentenbeweging. Gent, 1924. |
Droogmans, J., ‘Afkerigheid en afzijdigheid van de Limburgse literatoren t.o.v. de literaire vernieuwing ca. 1900’, De Tijdspiegel, X, 2 (1955). 45-50. |
Duroselle, J.-B., L'Europe de 1815 à nos jours. Vie politique et relations internationales. Paris, 1967. Nouvelle Clio. L'Histoire et ses problèmes. |
Edschmid, K., Frühe Manifeste. Hamburg, 1957. |
Elias, Geschiedenis van de Vlaamse gedachte 1780-1914. IV. Taalbeweging en cultuurflamingantisme. De groei van het Vlaamse bewustzijn. 1883-1914. Antwerpen, 1971. |
Elslander, A. van, ‘Aspecten van het periodiseringsprobleem in de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde. De Middeleeuwen’, Handelingen van de Koninklijke Zuidnederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis, XX (1966). 365-372. |
| |
| |
Escarpit, R., ‘Les cadres de l'histoire littéraire’, Actes du IVe Congrès de l'Association Internationale de Littérature Comparée. The Hague-Paris, 1966. 195-202. |
Evers, H.G., Vom Historismus zum Funktionalismus. Baden-Baden, 1967. Kunst der Welt. Ihre Geschichte, soziologischen und religiösen Grundlagen. |
Ferguson, W.K. en Bruun, G., ‘The New Industrialism and Imperialism. 1871-1914’, A Survey of European Civilization (ed. by W.L. Langer). Boston-New York-Chicago-Dallas-Atlanta-San Francisco, 19472. 779-838. |
Fowler, A., ‘Periodization and Interart Analogies’, New Literary History. A Journal of Theory and Interpretation (1972). 487-509. |
Francastel, P., Art et Technique au xixe et xxe siècles. Paris, 19642. Bibliothèque Médiations 16. |
Gaillard, F., ‘La périodisation comme découpage de l'objet’, Analyse de la périodisation. Paris, 1972. 11-22. |
Gans, L., Nieuwe Kunst. De Nederlandse bijdrage tot de Art Nouveau. Dekoratieve kunst, kunstnijverheid en architectuur rond 1900. Utrecht, 1960. |
Gasser, M., Cianetti, F., Sembach, K.-J., ‘Art Nouveau in Belgien’, Du. Europäische Kunstzeitschrift, XXXV (1975). 18-52. |
Gaus, H., De funktie van de geschreven fiktie in het maatschappelijk proces. Onderzoek naar de relatie tussen de reële wereld van de lezer en de fiktionele wereld van zijn lektuur. I. Gent, 1973. Doctoraal proefschrift. Uitgegeven in Engelse vertaling: The Function of Fiction. Gent, E. Story-Scientia, 1979 (reeks: Tekst en Kontekst, nr. 2). |
Gaus, H., Pers, kerk en geschreven fictie. Groeiproblemen en conflicten in een democratiseringsproces (Gent 1836-1860). Brugge, 1975. Rijksuniversiteit te Gent. Werken uitgegeven door de Faculteit van de Letteren en Wijsbegeerte, afl. 158. |
Gauss, Ch. E., The Aesthetic Theories of French Artists, 1855 to the Present. Baltimore-London, 1949. |
Gedenkboek A. Vermeylen. Brussel, 1932. |
Gille, V., La Jeune Belgique au hasard des souvenirs. Bruxelles, 1943. |
Gilsoul, R., La théorie de l'art pour l'art chez les écrivains belges de 1830 à nos jours. Bruxelles, 1936. |
Glaser, H.A., ‘Methoden der Literaturgeschichtsschreibung’, Grundzüge der Literatur- und Sprachwissenschaft. I. Literaturwissenschaft. Hrsg. von H.L. Arnold und V. Sinemus. München, 1973. 413-431. |
Goldmann, L., Le dieu caché. Paris, 1955. |
Goldmann, L., Pour une sociologie du roman. Paris, 1964. |
Goldmann, L., ‘Le structuralisme génétique en sociologie de la littérature’, Littérature et Société. Problèmes de méthodologie en sociologie de la littérature. Bruxelles, 1967. 195-222. |
Graaf, D. de., ‘Le mouvement Van Nu en Straks dans le cadre du symbolisme’, Actes du Second Congrès National de Littérature Comparée. Lille, 1957. Paris, 1958. 110-116. |
Grady, J., ‘Nature and the Art Nouveau’, The Art Bulletin, XXXVII (1955). 187-192. |
Grana, C., Bohemian versus Bourgeois. French Society and the French Man of Letters in the Nineteenth Century. New York-London, 1964. |
Groot, A.D. de, Methodologie. Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen. Den Haag, 1961. |
Guillen, Cl., ‘Second Thoughts on Currents and Periods’, The Disciplines of Criticism. Essays in Literary Theory. Interpretation and History. Ed. by P. Demetz, Th. Greene and L. Nelson jr. New Haven-London, 1968. 477-509. |
| |
| |
Gurvitch, G., Handboek, van de sociologie. Utrecht-Antwerpen, 1958-'60. 4 dln. Aulaboeken 361-364 (Nederlandse vertaling door H.J. Nieuweroord). |
Haas, W., Gestalten. Essays zur Literatur und Gesellschaft. Mit eine Einführung von Hermann Kesten und einem Nachwort von Walter Benjamin. Berlin-Frankfurt a.M., 1962. |
Haas, W., Die Belle Epoque. München, 1967. |
Habakkuk, H.J. and Postan (ed.), The Cambridge Economic History of Europe. VI. The Industrial Revolutions and after: Incomes, Populations and Technological Change. Cambridge, 1966. |
Hajek, E., Literarischer Jugendstil. Vergleichende Studien zur Dichtung und Malerei um 1900. Düsseldorf, 1971. |
Hamann, R. und Hermand, J., Stilkunst um 1900. Berlin, 19732. Deutsche Kunst und Kultur von der Gründerzeit bis zum Expressionismus, 4. |
Hammacher, A.M., De wereld van Henry van de Velde. Antwerpen, 1967. |
Hanot, M., ‘Invloed van Stirner in het jeugdwerk van August Vermeylen’, Dietsche Warande en Belfort (1956). 286-294. |
Hauser, A., Sozialgeschichte der Kunst und Literatur. München, 1953. |
Hauser, A., Methoden moderner Kunstbetrachtung. München, 1974. |
Hauser, A., Soziologie der Kunst. München, 1974. |
Herbert, E., The Artists and Social Reform. France and Belgium, 1885-1898. New Haven, 1961. Yale Historical Publications, Miscellany 74. |
Hermand, J., ‘Gralsmotive um die Jahrhundertwende’, Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte, XXXVI (1962). 521-543. |
Hermand, J., Jugendstil. Ein Forschungsbericht. 1918-1964. Stuttgart, 1965. Referate aus der Deutschen Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte. |
Hermand, J., Lyrik des Jugendstils. Eine Anthologie. Stuttgart, 1964. |
Hermand, J., Literaturwissenschaft und Kunstwissenschaft. Methodische Wechselbeziehungen seit 1900. Stuttgart, 19712. |
Hermand, J., Synthetisches Interpretieren. Zur Methodik der Literaturwissenschaft. München, 19713. |
Hermand, J., ‘Ueber Nutzen und Nachteil literarischer Epochenbegriffe’, Monatshefte. A Journal Devoted to the Study of German Language and Literature, LVIII, 4 (1966). 289-309. |
Hermand, J., Der Schein des schönen Lebens. Studien zur Jahrhundertwende. Frankfurt, 1972. |
Herzfeld, H., ‘Die Reichsgründung. Europa von 1878 bis 1914’, Historia Mundi. Ein Handbuch der Weltgeschichte in zehn Bänden, begründet von Fritz Kern. X, Das 19. und 20. Jahrhundert. Bern-München, 1961. |
Hinsley, F.H. (ed.), ‘Material Progress and Worldwide Problems. 1870-1898’, The New Cambridge Modern History. XI. Cambridge, 1962. |
Hinterhauser, H., ‘Die Christusgestalt im Roman des ‘Fin de Siècle’, Archiv für das Studium der neueren Sprachen (1961-'62). 1-21. |
Hinterhauser, H., ‘Tote Städte in der Literatur des Fin de siècle’, Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen (1969-'70). 321-344. |
Hinterhauser, H., ‘Kentauren in der Dichtung des Fin de siècle’, Arcadia. Zeitschrift für vergleichende Literaturwissenschaft, IV, 4 (1969). 66-86. |
Hinterhauser, H., Jahrhundertende-Jahrhundertwende II. Wiesbaden, 1976. Neues Handbuch der Literaturwissenschaft, Band 19. |
Historizität in Sprach- und Literaturwissenschaft. Vorträge und Berichte der Stuttgarter Germanistentagung 1972. In Verbindung mit H. Fromm und K. Richter herausgegeben von W. Mueller-Seidl. München, 1974. |
| |
| |
Hofstätter, H.H., Geschichte der europäischen Jugendstilmalerei. Köln, 1963. |
Hofstätter, H.H., Jugendstil. Druckkunst. Baden-Baden, 19733. |
Holman, C.H., ‘More Recent Tendencies’, The Development of American Literary Criticism. Chapel Hill, 1955. 239-245. |
Humbert, A., Les Nabis et leur Epoque, 1888-1900. Genève, 1954. |
Huysmans, C., Jeugdherinneringen. Antwerpen, 1971. |
Indestege, L., ‘Een bladzijde uit de ontstaansgeschiedenis van een Vlaams tijdschrift’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taalen Letterkunde. Gent, 1974. 331-346. |
Ingold, Ph., Literaturkritik im 20. Jahrhundert. Mit Beiträgen von Giovanni Bonalumi, Felix R. Bosonnet, Felix Ph. Ingold, Robert Kopp und Max Wehrli. Bern, 1970. |
Isacker, K. van, Averrechtse democratie. De gilden en de christelijke democratie in België, 1875-1914. Antwerpen, 1959. |
Isacker, K. van, Meesters en huurlingen. De staking van 1907 aan de haven van Antwerpen. Antwerpen, 1962. |
Isacker, K. van, Het Daensisme. 1893-1914. Antwerpen, 19652. |
Isacker, K. van, Herderlijke brieven over politiek. Antwerpen, 1969. |
Jackson, H., The Eighteen Nineties. A Review of Art and Ideas at the Close of the Nineteenth Century. Brighton, 19762. New illustrated edition with an introduction by Christophe Campos. |
Jansseune, L. en Vervliet, R., ‘Stijn Streuvels en Van Nu en Straks’, Dietsche Warande en Belfort, CXVI, 8 (1971). 598-648. |
Jauss, H.R., Literaturgeschichte als Provokation. Frankfurt a.M., 1970. |
Joosten, J., ‘Henry van de Velde en Nederland. 1892-1902. Belgische Art Nouveau en Nederlandse Nieuwe Kunst’, Cahiers Henry van de Velde, nrs. 12-13 (1974). 6-46. |
Jost, D., Literarischer Jugendstil. Stuttgart, 1969. |
Kalken, F. van, Commotions populaires en Belgique, 1834-1902. Bruxelles, 1936. |
Karbusicky, Vl., Widerspiegelungstheorie und Strukturalismus. Zur Entstehungsgeschichte und Kritik der marxistisch-leninistischen Aesthetik. München, 1973. |
Kedward, R., De anarchisten. Onmacht van het geweld. Leiden, 1970. Nederlandse vertaling uit het Engels door J.F. Kliphuis. |
Killy, W., 20. Jahrhundert. Texte und Zeugnisse. 1880-1933. München, 1967. Die deutsche Literatur in Zeugnisse, 7. |
Knuvelder, G., Problemen der literatuurgeschiedschrijving. 's Hertogenbosch, 1963. Tilliburgis. Publikaties van de Kath. Leergangen, 12. |
Koppen, E., Dekadenter Wagnerismus. Studien zur europäischen Literatur des Fin de siècle. Berlin, 1973. |
Krauss, W., ‘Literaturgeschichte als geschichtlicher Auftrag’, Studien und Aufsätze. Berlin, 1959. 19-71. Neue Beiträge zur Literaturwissenschaft, 8. |
Kreuzer, H., Die Boheme. Beiträge zu ihrer Beschreibung. Stuttgart, 1968. |
Kreuzer, H., (Hrsg.) Gestaltungsgeschichte und Gesellschaftsgeschichte. Stuttgart, Metzler, 1969. |
Kreuzer, H., ‘Zur Periodisierung der “modernen” deutschen Literatur’, Basis. Jahrbuch für deutsche Gegenwartsliteratur, II (1971). 7-32. |
Kreuzer, H., (Hrsg.) Jahrhundertende-Jahrhundertwende I. Wiesbaden, 1976. Neues Handbuch der Literaturwissenschaft, Band 18. |
Kunne-Ibsch, E., ‘Periodiseren: de historische ordening van literaire teksten’, Tekstboek algemene literatuurwetenschap. Moderne ontwikkelingen in de literatuurwetenschap geïllustreerd in een bloemlezing uit Nederlandse en
|
| |
| |
buitenlandse publikaties. Samengesteld en ingeleid door W.J.M. Bronzwaer, D.W. Fokkema en E. Kunne-Ibsch. Baarn, 1977. 284-297. |
Kuypers, J., Op ruime banen! De opbloei van onze nieuwere letteren en het Vlaamse tijdschrift Van Nu en Straks, 1893-1901. Brussel, 1921. |
Kuypers, J., ‘Vanwaar de benaming Van Nu en Straks?’, Nieuw Vlaams Tijdschrift, XV (1961-62). 365-366. |
Laar, A. van, De geschiedenis der arbeidersbeweging te Antwerpen en omliggende, 1860-1926. Antwerpen, 1926. |
Lancaster, Cl., ‘Oriental Contributions to Art Nouveau’, The Art Bulletin, XXXIV (1952). 297-310. |
Leclere, C., ‘La formation d'un empire colonial belge’, Histoire de la Belgique contemporaine, 1830-1914. Brussel, 1928-'39. III. |
Lefranc, G., Le mouvement socialiste sous la Troisième République, 1875-1940. Paris, 1963. |
Leenhardt, J., ‘Périodisation et typologie’, Analyse de la périodisation. Paris, 1972. 23-28. |
Lemaire, C., ‘Henry van de Velde en de voorgeschiedenis van ‘Van Nu en Straks’’, Archief- en Bibliotheekwezen in België, XXXVI (1965). 84-96. |
Lemonnier, C., L'Ecole Belge de Peinture, 1830-1905. Bruxelles, 1906. |
Lennig, W., ‘Der literarische Jugendstil’, Deutsche Universitätszeitung, XIII (1958). 423-428. |
Lenning, H.F., The Art Nouveau. Den Haag, 1951. |
Liebrecht, H., Histoire du livre et de l'imprimerie en Belgique des origines à nos jours. Bruxelles, 1934. VI. |
Lista, G., Futurisme. Manifestes. Proclamations. Documents, Lausanne, 1973. |
Literary History and Literary Criticism. Acta of the Nineth Congress of the International Federation for Modern Languages and Literatures, held at the New York University, August 25-31, 1963. Edited by Leon Edel. New York, 1965. |
Lissens, J.P., ‘Het prospectus van de eerste reeks van het tijdschrift “Van Nu en Straks”. Drukgeschiedenis en betekenis’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- Letterkunde (1977). 109-144. |
Lissens, R.F., Het impressionisme in de Vlaamse letterkunde. Mechelen-Amsterdam, 1934. |
Lissens, R.F., ‘Een merkwaardig geval van parallellisme’, Spiegel der Letteren, IV, 2 (1962-'63). 62-64. |
Lissens, R.F., De Vlaamse letterkunde van 1780 tot heden. Brussel-Amsterdam, 19674. |
Lunding, E., Strömungen und Strebungen der modernen Literaturwissenschaft. Aarhus, 1952. |
Luykx, Th., Overzicht van de economische en sociale geschiedenis. II. Van de industriële omwenteling tot heden. Gent, 19663. |
Luykx, Th., Politieke geschiedenis van België. Amsterdam-Brussel, 19733. |
Lyon Mix, K., A Study in yellow. ‘The Yellow Book’ and its contributors. London, 1960. |
Maatje, F.C., Literatuurwetenschap. Grondslagen van een theorie van het literaire werk. Utrecht, 1970. |
Maindron, E., Les Affiches Illustrées, 1886-1895. Paris, 1896. |
Maus, M.O., Trente années de lutte pour l'art. 1884-1914. Bruxelles, 1926. |
Serielle Manifeste 66. Gesammelte Manifeste. (z.pl.), 1966. |
Martini, F., ‘Fragen der Literaturgeschichtsschreibung’, Jahrbuch für Internationale Germanistik, II, 1 (1970). 47-53. |
| |
| |
Martini, F., Deutsche Literatur im bürgerlichen Realismus, 1848-1898. Stuttgart, 1962. |
Mattenklott, G., Bilderdienst. Ästhetische Opposition bei Beardsley und George. München, 1970. |
Meir, G., Pol de Mont. Een studie over zijn leven en zijn werk. Antwerpen-Amsterdam, 1932. |
Meyer, R., u.a. Dada in Zürich und Berlin. 1916-1920. Literatur zwischen Revolution und Reaktion. Kronberg Ts, 1973. Skripten Literaturwissenschaft 2. |
Meyere, V. de., ‘Een literaire Kroniek over de Jaarboeken van de Scalden’, Jaarboek van de Scalden, XII (1909). 25-46. |
Michalski, E., ‘Die entwicklungsgeschichtliche Bedeutung des Jugendstils’, Repertorium für Kunstwissenschaft, XLVI (1925). 133-149. |
Michielsen, I., Geschiedenis van de Europese arbeidersbeweging. I. Tot 1914. Brussel, 1973. |
Milch, W., ‘Ueber Aufgaben und Grenzen der Literaturgeschichte’, Akademie der Wissenschaften und der Literatur. Abhandlungen der Klasse der Literatur. 1950. Nr. 2, 53-77. |
Mitchell, B., Les Manifestes littéraires de la Belle Epoque. 1886-1914. Anthologie critique. Paris, 1966. |
Monferier, J., ‘Symbolisme et Anarchie’, Revue d'histoire littéraire de France (1965). 233-238. |
Mont, P. de, ‘Plakkaatkunst’, De Vlaamse School, X (1897). 274-280. |
Mont, P. de, ‘Over Boekmerken’, De Vlaamse School. XIV (1901). 1-31. |
Mont, P. de, Koppen en busten. Aanteekeningen over de kunstbeweging van deze tijd. Brussel, 1903. |
Mont, P. de, De schilderkunst in België tot 1921. 's Gravenhage, 1921. |
Mont, P. de, Schilders van hier en nu. Aanteekeningen over de kunstbeweging in Vlaanderen in de jaren 1890-1929. Antwerpen, 1929. |
Mukarovsky, J., Kapitel aus der Poetik. Frankfurt a.M., 1967. |
Muls, J., ‘De kunst van Burne-Jones’, Vlaamsche Arbeid, I (1905-'06). 110-116. |
Muls, J., ‘Over Gustave Moreau’, Vlaamsche Arbeid, III (1907-'08). 44-54. |
Ned, E., Energie belge. Bruxelles, 1906. |
Neyrinck, M., De loonen in België sedert 1846. Antwerpen, 1944. |
Neyrinck, M., ‘Het economisch leven in België’, Algemene geschiedenis der Nederlanden XI. Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1956. 112-140. |
Neyrinck, M., ‘Sociale-ekonomische ontwikkeling in de xixe eeuw en de weerslag op de Vlaamse letterkunde’, De Gids op maatschappelijk gebied, V (1969). 379-400. |
Oostens-Wittamer, Y., De Belgische Affiche. 1892-1914. Brussel, 1975. Catalogus van de tentoonstelling in de Koninklijke Bibliotheek Albert I te Brussel, 14 juni-14 augustus 1975. |
Orecchioni, P., ‘Dates-clés et glissements chronologiques’, Analyse de la périodisation littéraire. Paris, 1971. 29-38. |
Pelling, A., A Short History of the Labour Party. London, 1961. |
Pelling, A., A History of British Trade Unionism. London, 1963. |
Persijn, J., De wording van het tijdschrift Dietsche Warande en Belfort en zijn ontwikkeling onder de redactie van Em. Vliebergh en Jul. Persijn (1900-'24). Gent, 1963. |
Pevsner, N., Pioneers of Modern Design. From William Morris to Walter Gropius. New York, 1949. |
Peyre, H., Essais de méthode, de critique et de l'histoire littéraire. Paris, 1965. |
| |
| |
Picabia, F., Aragon, L., Breton, A., Vingt-trois manifestes du mouvement dada. Paris, 1920. |
Pichois, Cl., ‘L'Histoire littéraire traditionelle’, Visages de la critique depuis 1920. Communication au XVe. Congrès de l'Association Internationale des Etudes Françaises 26-7-1963. Cahiers de l'Association Internationale des Etudes Françaises, XIV (1964). 111-178. |
Pirenne, H., Histoire de Belgique. VII. De la révolution de 1830 à la guerre de 1914. Bruxelles, 1932. |
Poertner, P., Literaturrevolution 1910-1925. Dokumente. Manifeste. Programme. Darmstadt, 1960. |
Polak, B., Het fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst. De symbolistische beweging 1890-1900. 's Gravenhage, 1955. |
Pot, J.H.J. van der, De periodisering der geschiedenis. Een overzicht der theorieën. 's Gravenhage, 1951. |
Praz, M., The Romantic Agony. Oxford, 19703. Translated from the Italian by Angus Davidson. |
Prikker, E. Th., ‘Onze ambachtskunst’, Nieuwe Arbeid, II (1904). 179-188. |
Probleme der Literaturgeschichtsschreibung, Jahrbuch für Internationale Germanistik, II, 1 (1970). 8-121. |
Qvarström, G., Moderna Manifest. Litteratur- och Konstrevolutionen. 1909-1924. Uppsala, 1973. 4 dln. |
Rasch, W., Bildende Kunst und Literatur. Beiträgen zum Problem ihrer Wechselbeziehungen im neunzehnten Jahrhundert. Frankfurt a.M., 1970. Studien zu Philosophie und Literatur des 19. Jahrhunderts, 6. |
Ravesteyn, W. van, Het socialisme aan den vooravond van den wereldoorlog. Amsterdam, 1933-'59. 3 dln. |
Rehm, W., ‘Der Renaissancekult um 1900 und seine Ueberwindung’, Zeitschrift für deutsche Philologie, LIV (1929). 296-328. |
Ribbat, E., ‘Epoche als Arbeitsbegriff der Literaturgeschichte’, Historizität in Sprach- und Literaturwissenschaft. München, 1974. 171-179. |
Richard, N., Le mouvement décadent. Paris, 1968. |
Ridder, A. de, La littérature flamande contemporaine (1890-1923). Anvers-Paris, 1923. |
Riese, T.A., ‘Möglichkeiten und Grenzen literaturgeschichtlicher Betrachtung’, Jahrbuch für Internationale Germanistik, II, 1 (1970). 29-41. |
Robert, V., ‘De arbeidersbeweging in België’, Algemene geschiedenis der Nederlanden. XI. Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1956. 23-59. |
Rodenbach, F., Albrecht Rodenbach en de Blauwvoeterij. Amsterdam, 1909. 2 dln. |
Romein, J., Het onvoltooid verleden. Cultuurhistorische studies. Amsterdam, 1948. |
Romein, J., Op het breukvlak van twee eeuwen. Leiden-Amsterdam, 1968. 2 dln. |
Rookmaker, H.R., Synthetist Art Theories. Amsterdam, 1957. |
Rooses, M., Schetsenboek. Gent, 1877. |
Rooses, M., Nieuw Schetsenboek. Gent, 1882. |
Rooses, M., Derde Schetsenboek, Gent, 1885. |
Rooy, W. van, ‘L'agitation étudiante et la fondation de l'Université Nouvelle en 1894’, Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis, VII, 1-2 (1976). 197-241. |
Rooy, W. van, ‘De Bom-Vermeylen: hun relatie tot Pol de Mont, vóór de oprichting van ‘Van Nu en Straks’’, Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXX (1977). 378-394. |
Rostow, W.W., De vijf fasen van de economische groei. Utrecht-Antwerpen, 1963. Nederlandse vertaling door W. de Bruyn van The Stages of Economic Growth. Cambridge, 1960. Aula-boeken, 117. |
| |
| |
Ruediger, H., ‘Zwischen Interpretation und Geistesgeschichte. Zur gegenwärtigen Situation der deutschen Literaturwissenschaft’, Euphorion. Zeitschrift für Literaturgeschichte, LVII, 1-2 (1963). 227-244. |
Ruprecht, E. (Hrsg.). Literarische Manifeste des Naturalismus. 1880-1892. Stuttgart, 1962. |
Ruprecht, E. und Bänsch, D., Literarische Manifeste der Jahrhundertwende. 1890-1910. Stuttgart, 1970. |
Rutten, M., ‘De cultuurstromingen in België’, Algemene Geschiedenis der Nederlanden XI. Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1956. 222-250. |
Rutten, M., De esthetische opvattingen van Karel van de Woestijne. Liège-Paris, 1943. |
Rutten, M., ‘Boekbespreking van Bettina Polak, Het fin-de-siècle in de Nederlandse schilderkunst. De symbolistische beweging 1890-1900 ('s Gravenhage, 1957)’, Spiegel der Letteren, I, 2 (1957). 169-172. |
Rutten, M., ‘Charles Morice en August Vermeylen’, Spiegel der Letteren, V (1961). 101-137. |
Rutten, M., ‘Le symbolisme français et le renouveau de la poésie belge d'expression néerlandaise’, Etudes germaniques, XVII, 3 (1962). 328-343. |
Rutten, M., ‘Even terug tot Charles Morice en August Vermeylen’, Spiegel der Letteren, VIII (1964-'65). 69-71. |
Rutten, M., ‘De derde weg van de kritiek’, Spiegel der Letteren, XIII (1970-'71). 241-275. |
Ruttkowski, W., Die literarischen Gattungen und Grundbegriffe. Bern-München, 1967. |
Ruttkowski, W., Bibliographie der Gattungspoetik. Ein abgekürztes Verzeichnis von über 3000 Büchern, Dissertationen und Zeitschriftartikeln im Deutsch, Englisch und Französisch. München, 1973. |
Sainz de Robles, F.C., Ensayo de un Diccionario de la Literaturia. I. Terminos, Conceptos, ‘Ismos’ literarios. Aguilar, 1972. |
Schalk, F., ‘Ueber Epoche und Historie’, Studien zur Periodisierungs- und zum Epochebegriff. Akademie der Wissenschaften un der Literatur. Abhandlungen der Geistes- und Sozialwissenschaften. Mainz, 1972. IV. 150-176. |
Scheffler, K., Die europäische Kunst im 19. Jahrhundert. Berlin, 1927. Band II. Malerei und Plastik vom Impressionismus bis zur Gegenwart. |
Scheffler, K., Verwandlungen des Barocks in der Kunst des neunzehnten Jahrhunderts. Wien, 1947. |
Schieder, Th. ‘Europa im Zeitalter der Nationalstaaten und europäische Weltpolitik bis zum I. Weltkrieg (1870-1918)’, Handbuch der Europäischen Geschichte. Stuttgart, 1968. VI. |
Schmalenbach, F., Jugendstil. Ein Beitrag zur Theorie und Geschichte der Flächenkunst. Würzburg, 1935. |
Schmook, G., ‘Het culturele leven in België, 1840-1886’, Algemene Geschiedenis der Nederlanden. Utrecht-Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1955. X. 393-429. |
Schmook, G., ‘Prosper van Langendonck en zijn verhouding tot ‘De Distel’ (19.VIII.1882-8.II.1908)’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal- en Letterkunde. Gent, 1957. 439-535. |
Schmook, G., ‘Van Nu en Straks’-curiosa’, Spiegel der Letteren, II, 3 (1958), 136-139. |
Schmook, G., ‘Van Nu en Straks’ in de bibliofilie’, Spiegel der Letteren, IV, 2 (1960). 125. |
Schmook, G., Prosper van Langendonck. Brussel, 1967. Monografieën over Vlaamse letterkunde samengesteld door het Ministerie van Nationale Opvoeding en Cultuur, 44. |
Schmook, G., ‘De regenboog van ‘Leie’ tot ‘Schelde’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Gent, 1971. 339-355. |
| |
| |
Schmook, G., ‘Arthur H. Cornette leest over ‘Van Nu en Straks’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Gent, 1972. 211-289. |
Schmook, G., ‘Spotlights op Vermeylen-details’, Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXV (1972). 273-284. |
Schmook, G., ‘Het “Ritmus”-credo van “Van Nu en Straks” (1893) en zijn nawerking’, Verslagen en Mededelingen van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Gent, 1973. 323-341. |
Schmook, G., ‘Tweemaal “Ritmus” in de Koninklijke Vlaamse Opera: door Karel Merten (1910), door Emiel Vloors (1914)’, Antwerpen. Tijdschrift van de Stad Antwerpen, XX, 1 (1974). 20-37. |
Schmutzler, R., ‘The English Origins of Art Nouveau’, The Architectural Review, CXVII, 698 (1955), 108-117. |
Schmutzler, R., ‘Blake and Art Nouveau’, The Architectural Review, CXVIII, 704 (1955), 90-97. |
Schmutzler, R., Art Nouveau. New York, (1962). |
Schlawe, F., Literarische Zeitschriften. I. 1885-1910. Stuttgart, 19652. |
Sedlmayr, H., Verlust der Mitte. Die bildende Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts als Sympton und Symbol der Zeit. Frankfurt a.M., 1955. |
Seling, H. (Hrsg.), Jugendstil. Der Weg ins 20. Jahrhundert. Heidelberg-München, 1959. |
Selle, G., Jugendstil und Kunstindustrie. Zur Oekonomie und Aesthetik des Kunstgewerbes um 1900. Ravensburg, 1974. |
Selz, P. and Constantine, M., Art Nouveau. Art and Design at the Turn of the Century. New York, 1960. |
Sengle, F., ‘Aufgaben und Schwierigkeiten der heutigen Literaturgeschichtsschreibung’, Archiv für das Studium der neueren Sprachen und Literaturen. 200. Band. CXV, 4 (1963). 241-264. |
Sengle, F., Vorschläge zur Reform der literarischen Formenlehre. Stuttgart, 19692. |
Sengle, F., Die literarische Formenlehre. Stuttgart, 1967. |
Sengle, F., Biedermeierzeit. Deutsche Literatur im Spannungsfeld zwischen Restauration und Revolution. 1815-1848. Stuttgart, 1971. |
Sengle, F., ‘Zur Ueberwindung des anachronistischen Methodenstreits in der heutigen Literaturwissenschaft’, Historizität in Sprach- und Literaturwissenschaft. München, 1974. 157-170. |
's Gravesande, G.H., De geschiedenis van de Nieuwe Gids. Arnhem, 1955. |
's Gravesande, G.H., De geschiedenis van het tijdschrift Vlaanderen. Brieven en documenten. Voorafgegaan door een getuigenis van Herman Teirlinck. Brussel-Antwerpen-Den Haag (z.d.). |
Shaw, H., Dictionary of Literary Terms. New York, 1972. |
Simon, A., ‘België van 1865 tot 1884’, Algemene Geschiedenis der Nederlanden. Utrecht-Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1955. X. 143-172. |
Simon, A., ‘België onder Katholiek bewind’, Algemene Geschiedenis der Nederlanden. Utrecht-Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1956. XI. 251-273. |
Smaele, P. de, Auguste Vermeylen. Bruxelles, 1948. |
Sociologie de la littérature. Recherches récentes et discussions. Extrait de la Revue de Sociologie. III. Bruxelles, 1969. |
Sourie, L., Prosper van Langendonck. Leuven, 1942. |
Sourie, L., Inleiding tot de geschiedenis van ‘Van Nu en Straks’. Kortrijk, 1942. |
Sourie, L., Van Nu en Straks. Historiek en Betekenis. (z.pl.), 1953. |
Sternberger, D., Ueber den Jugendstil und andere Essays. Hamburg, 1956. |
| |
| |
Sterner, G., Jugendstil. Kunstformen zwischen Individualismus und Massengesellschaft. Köln, 1975. |
Stovall, F., The Development of American Literary Criticism. Chapel Hill, 1955. |
Stroschneider-Kohrs, I. Literarische Struktur und geschichtlicher Wandel. Aufriss wissenschaftsgeschichtlicher und methodologischer Probleme. München, 1971. |
Stuiveling, G., De Nieuwe Gids als geestelijk brandpunt. Amsterdam, 19352. |
Stuiveling, G., Een eeuw Nederlandse letteren. Amsterdam, 1958. |
Teesing, H.P.H., Das Problem der Perioden in der Literaturgeschichte. Groningen, 1948. |
Teesing, H.P.H., Literatuurgeschiedenis en literatuurwetenschap. Openbare les gehouden bij de aanvaarding van het ambt van lector in de nieuwere Duitse letterkunde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, op 29 sept. 1952. Groningen-Djakarta, 1952. |
Teesing, H.P.H., ‘Literature and the Other Arts: Some Remarks’, Yearbook of Comparative and General Literature, XII (1963). 27-35. |
Teesing, H.P.H., ‘Die Magie der Zahlen. Das Generationsprinzip in der vergleichenden Literaturgeschichte’, Miscellanea litteraria. Groningen, 1959. 147-173. |
Teesing, H.P.H., ‘Periodisierung’, Reallexikon der deutschen Literaturgeschichte III (hrsg. von Werner Kohlschmidt und Wolfgang Mohr). Berlin, 19662. 74-80. |
Thijs, W., De Kroniek van P.L. Tak. Brandpunt van Nederlandse cultuur in de jaren negentig van de vorige eeuw. Amsterdam-Gent, 1955. |
Thiry, O., La miraculeuse aventure des Jeunes Belgiques (1880-1896). Bruxelles, 1910. |
Thomalla, A., Die ‘femme fragile’. Ein literarischer Frauentypus der Jahrhundertwende. Düsseldorf, 1972. Literatur in der Gesellschaft, 15. |
Thomson, D., ‘The Era of Violence. 1898-1945’, The New Cambridge Modern History. XII. Cambridge, 1960. |
Tober, K., Urteile und Vorurteile über Literatur. Stuttgart, 1970. Sprache und Literatur, 60. |
Träger, Cl., ‘Zur Kritik der bürgerlichen Literaturwissenschaft. Methodologischer Kreislauf um die unbewältigte Geschichte’, Weimarer Beiträge. Zeitschrift für Literaturwissenschaft, Aesthetik und Kulturtheorie, XXVIII, 2 (1972). 10-42; 3, 10-36. |
Tschudi Madsen, S., Sources of Art Nouveau. Oslo-New York, 1956. |
Tschudi Madsen, S., Art Nouveau. (z.pl.), 1967. Nederlandse vertaling door Duco van Weerlee. Wereldakademie, 15. |
Tzara, T., Sept manifestes Dada. Paris, 1963. Uitgegeven door Jean-Jacques Pauvert. |
Tyszka, C. von. Löhne und Lebenskoste in West-Europa im 19. Jahrhundert (Frankreich, England, Spanien, Belgien), München-Leipzig, 1914. |
Uyttersprot, H., Praags Cachet. Opstellen over Rainer Maria Rilke en Franz Kafka. Antwerpen, 1963. |
Vandervelde, E., Vers la Souveraineté du Travail. Le Parti ouvrier Belge, 1885-1925. Bruxelles, 1925. |
Velde, H. van de, ‘De XX’, Van Nu en Straks, Eerste Reeks, I, 2 (1893). 20-23. |
Velde, H. van de, Geschichte meines Lebens. München, 1962. |
Vermeylen, A., Verzameld Werk. Brussel, 1951-'55. 6 dln. |
Vervliet, R., ‘Also sprach Dr. Vermeylen. Brieven van August Vermeylen uit Berlijn en Wenen. 1894-'96’, Nieuw Vlaams Tijdschrift, XXV (1972). 896-931. |
Vervliet, R., Leven met een schrijver. Biografie van Alfred Hegenscheidt volgens de memoires van Madeleine Hegenscheidt-Heyman en met editie van onuitgegeven documenten. Eindredactie van de biografie en teksteditie van de documenten, met inleiding, aantekeningen, bijlagen en bibliografie. Antwerpen, 1977. |
| |
| |
Veth, J., Kunst en Samenleving. Naar Walter Crane's Claims of Decorative Art in het Nederlandsch bewerkt. Amsterdam, 1894. |
Vos, L. en Gevers, L., Dat volk moet herleven. Het studententijdschrift De Vlaamsche Vlagge. 1875-1933. Leuven, 1976. |
Vriend, J.J. en Stubbe, A., ‘Het tijdvak van 1870-1915’, Algemene kunstgeschiedenis IV. Brussel-Gent-Leuven-Zeist, 1959. 254-318. |
Walker, R.A., The Best of Beardsley. London, 1948. |
Walzel, O., Wechselseitige Erhellung der Künste. Ein Beitrag zur Würdigung kunstgeschichtlicher Begriffe. Berlin, 1917. |
Watelet, J.G., ‘Le décorateur liégeois Gustave Serrurier-Bovy’, Cahiers Henry van de Velde, XI (1970). 5-29. |
Watelet, J.G., ‘Art Nouveau’, Openbaar Kunstbezit, XV (1977). 83-121. |
Wauters, K., ‘Wagner en de Vlaamse letterkunde (1876-1914)’, Wetenschappelijke Tijdingen, XXV (1966). 345-355. |
Wauters, K., Wagner in Vlaanderen. 1844-1914. Een cultuurhistorische studie. Leuven, 1976. Onuitgegeven doctoraal proefschrift. |
Weerdt, D. de, ‘De moeizame oprichting van de B.W.P. 1876-1885’, Geschiedenis van de socialistische arbeidersbeweging in België. Antwerpen, 1960. 307-317. |
Wehrli, M., ‘Zum Problem der Historie in der Literaturwissenschaft’, Trivium, VII (1949), 44-59. |
Wehrli, M., Allgemeine Literaturwissenschaft. Bern, 1951. |
Weimann, R., ‘New Criticism’ und die Entwicklung bürgerlicher Literaturwissenschaft. Geschichte und Kritik neuer Interpretationsmethoden. Halle, 1962. |
Weimann, R., ‘Rezeptionästhetik’ und die Krise der Literaturgeschichte. Zur Kritik einer neuen Strömung in der bürgerlichen Literaturwissenschaft’, Weimarer Beiträge, XIX, 8 (1973). 5-33. |
Weimann, R., ‘Past Significance and Present Meaning in Literary History’, New Literary History. A Journal of Theory and Interpretation, I (1969). 91-109. |
Weimann, R., Literaturgeschichte und Mythologie. Methodologische und historische Studien. Berlin-Weimar, 19743. |
Weisgerber, J., De Vlaamse literatuur op onbegane wegen. Het experiment van ‘De Boomgaard’. 1909-1920. Antwerpen, 1956. |
Weisgerber, J., ‘Défense de l'histoire: Comment expliquer la ‘crise’ de l'histoire littéraire et légitimer l'étude historique de la littérature?’, Revue de l'Université Libre de Bruxelles, VI (1963-'64). 331-346. |
Weisgerber, J., ‘Aspecten van het periodiseringsprobleem in de geschiedenis van de Nederlandse Letterkunde; de hedendaagse letterkunde’, Handelingen van de Zuidnederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis, XX (1966). 373-379. |
Weisgerber, J., ‘De hedendaagse richtingen in de literatuurstudie’, Handelingen van het XXVIIe Vlaams Filologencongres. Brussel, 1969. 291-300. |
Wellek, R., Concepts of Criticism. New Haven, 1963. A Yale Paperband, Y-86. |
Weisgerber, R., Periods and Movements in Literary History’, English Institute Annuals 1940. New York, 1941. 75-93. |
Wellek, R. and Warren, A., Theory of Literature. New York, (19623). |
Westerlinck, A., Prosper van Langendonck. Diagnose van een ongeneeslijke ziekte. Brugge, 1946. |
Westerlinck, A., De wereldbeschouwing van August Vermeylen. Antwerpen, (z.d.), [1958]. |
Westerlinck, A., ‘De onderlinge verhouding van kunst en wetenschap bij Vermeylen’, Spiegel der Letteren, II (1958). 270-284. |
| |
| |
Westerlinck, A., ‘Analytische beschouwingen over “de eenheid van vorm en inhoud” in de literaire theorie van A. Vermeylen’, Hulde-album Prof. dr. J.F. Vanderheyden. Langemark, 1970. 191-201. |
Wiedenfeld, K., ‘Die Weltmarkt-Wirtschaft’, Propyläen Weltgeschichte. X. Berlin-Frankfurt a.M.-Wien, 1933. |
Wienold, G., ‘Textverarbeitung: überlegungen zur Kategorienbildung in einer strukturellen Literaturgeschichte’, Lilli. Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik, I, 1-2 (1971). 59-89. |
Wiese, B. von., ‘Zur Kritik des geistesgeschichtlichen Epochenbegriffs’, Deutsche Vierteljahrsschrift für Literatur und Geistesgeschichte, XI (1933). 130-144. |
Willekens, E., ‘De taalstrijd in België. 1840-1884’, Algemene geschiedenis der Nederlanden. Utrecht-Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1955. X, 350-370. |
Willekens, E. en Tralbaut, M.E., ‘Vermeylen op de bres voor Van Gogh’, De Tafelronde, II, 8-9 (1955), 75-79. |
Wilpert, G. von. Sachwörterbuch der Literatur. Stuttgart, 1959. |
Wils, L., De ontwikkeling van de gedachteninhoud der Vlaamse beweging tot 1914. Antwerpen-Brussel-Gent-Leuven, 1955. |
Wils, L., Het Daensisme. De opstand van het Zuidvlaamse platteland. Leuven, 1969. |
Wunberg, G., Die literarische Moderne. Dokumente zum Selbstverständnis der Literatur um der Jahrhundertwende. Frankfurt a.M., 1971. |
Wunberg, G., Das junge Wien. Oesterreichische Literatur- und Kunstkritik. 1887-1902. Tübingen, 1974. 2 dln. |
Ziegler, Kl. ‘Das deutsche Drama der Neuzeit’, Deutsche Philologie im Aufriss. II (Hrsg. von Wolfgang Stammler). Berlin, 1954. 949-1298. |
|
|