| |
| |
| |
Herkomst der teksten
Het essay als denkvorm verscheen eerder in een themanummer over ‘Literatuur en Filosofie’ van Dietsche Warande en Belfort, 1991, en daarna in de catalogus bij de tentoonstelling De teller en de noemer. Deconstructieve beeldstrategieën, samengesteld door Paul De Vylder voor het ICC Antwerpen, 1992. |
|
Over theatraliteit verscheen eerder in een monografisch nummer van Vlees en Beton: Rome/Over theatraliteit (nr. 16,1990). De tekst werd gelezen te Antwerpen voor de Contactgroep Semiotiek en Sociale Wetenschappen van het nfwo. |
|
Mappamondo verscheen eerder in Pose. Polysemisch Tijdschrift, 5 (1990). |
|
Over dodenmaskers verscheen eerder in Tmesis, 7 (1995). De tekst is een herschreven en uitgebreide versie van de lezing On Death Masks, gehouden in Witte De With Center for Contemporary Art (Rotterdam) in 1991. De tekst van de lezing is verschenen in Witte De With, The Lectures 1991 (Rotterdam, 1992). |
|
Architectuur is (als) een gebaar verscheen eerder als Architectuur is (als) een gebaar. Over het ‘echte’ als architecturaal criterium in een bundel uitgegeven naar aanleiding van het emeritaat van Geert Bekaert: Hilde Heynen (Ed.), Wonen tussen gemeenplaats en poëzie. Opstellen over stad en architectuur, Rotterdam, 1993. |
|
Het huis werd gelezen bij de opening van de tentoonstelling ‘Project Papeye Aalbeke. Ontwerpen voor een kijkdorp’ in De Singel te Antwerpen in 1992, en verscheen eerder in Archis 11 (1992). |
|
Gent (het centrum als breukvlak) verscheen eerder in een boek samengesteld op initiatief van de Koning Boudewijnstichting, met foto's van Michiel Hendryckx en teksten van Mil De Kooning: Gent, de gedeelde stad, Brussel/Brugge, 1990. |
| |
| |
De stad van de filosofie verscheen eerder in E. Taverne & I. Visser (Eds.), Stedebouw. De geschiedenis van de stad in de Nederlanden van 1500 tot heden, Heerlen / Nijmegen, 1993. |
|
De kring en het netwerk is een herwerkte en uitgebreide versie van De kring en het netwerk. Over het statuut van de ‘publieke ruimte’ verschenen in J. Masschelein (Ed.), Pedagogiek en de stad, Leuven, 1991, nadien in Archis, 2 (1992) en in de catalogus bij de tentoonstelling De teller en de noemer. Deconstructieve beeldstrategieën in het ICC te Antwerpen (1992). |
|
Monumenten, resten, herinneringen werd oorspronkelijk geschreven voor een studiedag over Monumenten: sentimenten van het post-industriële tijdperk? georganiseerd door de Koning Boudewijnstichting in 1991. De tekst verscheen nadien in Archis, 7 (1991) en opnieuw in de brochure Monumenten herdenken, toerisme herdenken uitgegeven door de Koning Boudewijnstichting in 1995. |
|
Terra incognita? Een proeve van historische topografie verscheen eerder in Tmesis, 1 (1992). |
|
Het heimelijke in het werk van Henri De Braekeleer vindt zijn aanzet in het artikel La chair, le corps et le peintre verschenen in de catalogus L'art en Belgique, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris, 1990. Het materiaal is verder ontwikkeld in het deel over De Braekeleer in de film The Music Box, gemaakt in samenwerking met Jef Cornelis voor BRTN (1993); het gezamenlijk werken aan de film heeft het hoofdargument en het grootste deel van het ‘bewijsmateriaal’ opgeleverd. Tussenversies van deze tekst werden gelezen in het KMSK Antwerpen in 1993 en in het St-Lukas Instituut Brussel in 1994. De inhoud was het onderwerp van een reeks colleges aan het Departement Germaanse van de UIA in 1994/95. De tekst verscheen eerder in De Witte Raaf, 54 (1995). |
|
Peinture vache, peinture métaphysique? René Magritte en het sublieme verwerkt materiaal en inzichten die ook de basis vormden voor de film Les Vacances de Monsieur Mag, realisatie Jef Cornelis, BRTN, 1994. De tekst verscheen eerder in De Witte Raaf, 50 (1994). |
| |
| |
Jan Fabre
Souvenirs entomologiques verscheen oorspronkelijk zonder titel als de catalogustekst bij een tentoonstelling van Fabre in het voormalige Museum Overholland te Amsterdam in 1989. Er zijn Engelse, Franse en Italiaanse vertalingen verschenen, en de Nederlandse tekst is enkele keren opnieuw afgedrukt met als titel De wereld der insekten, onder meer in Kunst & Museumjournaal 1 (1995).
Leven en werken van Jan Fabre (1958-1991) verscheen in Archis, 7 (1992); de tekst verscheen eerst in Duitse vertaling in een publicatie van het Kunstverein Hannover, Jan Fabre. Texte zum Werk, 1992. De tekst herbruikt passages uit de commentaartekst voor de film Dames en heren, Jan Fabre! (Een topologie), realisatie Jef Cornelis, BRTN, 1990.
Horchengehen verscheen in Duitse vertaling in een catalogus van het Kunstverein Hannover/Museum of Contemporary Art Helsinki, 1992. De oorspronkelijke Nederlandse tekst is onuitgegeven. |
|
Overal, het lichaam is in Engelse en Italiaanse vertaling verschenen in de catalogus Dumas. Roosen. Van Warmerdam - Nederlands Paviljoen van de XLVIe Biennale van Venetië, 1995. De tekst werd gelezen bij de tentoonstelling Call it Sleep, samengesteld door Jef Cornelis voor Witte de With (Rotterdam) in 1995; in het Witte De With - Cahier 4 (1995), is de tekst opgenomen in het Engels en het Nederlands. |
|
|