werde; fühle den Hitzegrad der Auflehnung, den selbst die geringsten Temperamente aufbringen werden, und ahne, dass selbst solche, die mir bisher geglaubt haben, die Notwendigkeit dieser Entwickelung nicht werden einsehen wollen."
Dit geldt niet voor Amsterdam. Wij achten "Verklärte Nacht" eene magistraal geordende compositie, waar alle mogelijke stem-groepeeringen van het strijkorchest met virtuositeit en met een onfeilbaar instinct voor kleur en nuance zijn geëxploiteerd. Wij achten het echter ook een zeer brave compositie, met afdwalingen welke soms niet minder dan Mendelssohniaansch zijn. Het is een schitterende proeve van jonge begaafdheid, waaraan niets ontbreekt dan de noodzakelijke dosis wilsenergie, de concentratie van accent, de intensiteit van gevoel, welke muziek onbetwistbaar, onverwinbaar maken, haar opheffen boven de doorsnee-talent. Wellicht is Schönberg het met mij eens.
Over het tweede der "Fünf Orchesterstücke", dat werd uitgevoerd en getiteld is "Vergangenes", behoeft vooral de Academicus, de Scolasticus, de Conservatorium-professor, de Anti-revolutionnair zich niet te ergeren. Geen oogenblik. Op 't eerste gezicht lijkt "Vergangenes" (en ook de vier andere Orchesterstücke) eene serie van wel extravagante, maar redelijke en meestal zelfs hoogst symmetrisch geordende en gevarieerde vinger- en intonatie-oefeningen. Sinds de Renaissance waren zulke oefeningen het dagelijksch brood van den musicus, den "scheppenden" en "herscheppenden", wat gewoonlijk samenging. Vroeger bleken ze alleen elastischer, misschien geestrijker, zeker langademiger, wijd-bogiger. Bij Schönberg hebben ze een korter golflengte en de intervallen zijn gezochter.