Eugène Weidmann
Het is ondertusschen waar, en dit maakt de zonderlinge gistingen misschien verklaarbaarder, dat Eugène Weidmann, de nieuwe historische figuur der internationale criminaliteit, en de nieuwe factor der Fransche psychologie, in hooge mate representatief is voor zijn tijdperk, voor een belangrijk gedeelte tenminste van zijn tijdperk.
Een Carlyle, een Emerson, wanneer zij terugkeerden - raar opkijkend - in onze eeuw, zouden een essay aan hem kunnen wijden. In dezen zin dat de Franschen op 't oogenblik een wereldvermaard zanger hebben (zijn naam noem ik liever niet) die ‘gewerkt’ heeft onder de gangsters van Marseille, vóórdat zijn engelachtige, bedwelmende stem, gegraveerd op millioenen platen, verbreid werd over beide halfronden, en weldra zijn beeltenis van sentimenteele tenorino op de witte doeken der bioscopen verscheen. Weidmann is een type in dat genre.
Hij vertegenwoordigt een courant ideaal van de modernste beschaving, het ideaal waaromheen de vrouwen zich verdringen op de perrons der stations wanneer het voorwerp hunner droomen uit den trein stapt, dat zij bergen van bloemen zenden en stapels liefdesverklaringen. Zonder zich te schminken of te costumeeren had Weidmann kunnen optreden als ster eener menigte beroemde films. Zonder eenigszins van uitzicht te veranderen had hij een hoofdrol kunnen spelen in Dreigroschenoper.
Een moralist en psycholoog zou moeten nasporen, welk obscuur, occult doch zeer reëel verband gelegd kan worden tusschen de ondergrondsche mentaliteit van deze kunst, de kunst van den Marseillaanschen zanger, en de globale mentaliteit van een moordenaar als Weidmann. Men zou waarschijnlijk verstomd staan hoe nauw oogenschijnlijke uitersten elkaar kunnen raken, en hoe dicht een melodie kan scheren langs geestesgesteltenissen van een volbloed schavuit. Doch laten wij dit terzijde, omdat het voor immer onbewijsbaar zal zijn en transcendentaal. In elk geval heeft het iedereen verbaasd dat Weidmann het uiterlijk, de manieren, de bekoring bezit van den hedendaagschen Prince Charmant, precies als de zanger die het gangsterisme zijner jonge jaren verruilde voor een muziek welke even loonend is als de racketeering, minder gevaarlijk, en overigens weinig verschillend.