Viool-recital van Mischa Elman [en Louis Schnitzler]
Waarschijnlijk heeft nooit een vioolkunstenaar te Amsterdam zulk succes gehad als Zaterdagavond in de kleine zaal van het Concertgebouw Mischa Elman. Hij bezit zijn jeugd vol gloeiende warmte en diepte, welke hem het leven nog niet geven kon, bij intuitie, immer aristocratisch voelen, volkomen meesterschap en een prachtvollen, doordringenden toon. Boven alles stel ik zijne spontane jeugd. De ‘Symphonie espagnole’ van Lalo opende zijn programma en vlug als een schrik kwam over ons dat groote gevoel van begeestering, heftig-suggereerend uitgaand van dien toon, dat spel, dien jongen man. Lalo's werk kan onmogelijk gespeeld worden met méér inslaand geweld. Vooral het finale van den Rondo was ontzagwekkend.
De kunstenaar toonde zich dezen avond in al zijn veelzijdigheid en op rij volgden Händel's sonate in a groot, stijlvol voorgedragen en met dezelfde schittering van gevoel als alles; een menuet van Beethoven, een Duitsche dans van Dittersdorf, een gavotte van Gossee, dit laatste stukje vooral merkwaardig om den zeer fijnen humor der voordracht. Na de pauze de Faust-fantaisie van Gounod-Wieniawski, verbazingwekkend van technische volmaaktheid. Ik herinner aan het flageoletspel. In den loop van het werk stoorde heel even een lichte zakking der e-snaar. Na dit virtuozenmeesterstuk volgde het ‘Ave Maria’ van Schubert-Wilhelmi, door den heer Louis Schnitzler, evenals de andere nummers, smaakvol begeleid op den vleugel; als slot Caprice-Basque van Sarasate, weer een stukje vol verrukkelijke wondertoeren voor den speler. Hier vooral het staccatospel.
Doch een slot bleek het niet. De geweldige toejuichingen vóór de pauze hadden den kunstenaar reeds een toegift afgeperst: een dans van Brahms-Joachim. Na de caprice-basque bleef het niet bij handgeklap, evenmin als bij de pauze en na Lalo's symphonie. Er was eene geestdrift bij het niet talrijke publiek als ik er nooit eene hoorde. Men juichte bravo's en hoera's, het werd een heerlijke huldiging van deze koninklijke kunst. De kunstenaar, gedwongen tot een tweede toegift, speelde een aria van Bach.
Zijn tweede concert hier geeft Mischa Elman op Maandag 11 October.