[Paganini - Ingenhoven, Dramatisch Toonstuk: o.l.v. Evert Cornelis]
Met het Paganini-concert raakte Schmuller een ronde achter bij Zimmerman. Het is indrukwekkend om hardnekkig het plaveisel te bestudeeren bij eene g-snaar-passage, die ‘van de klep’ is, doch ik wil er ook wat bij hooren; het is indrukwekkend om den romantieken martelaar-van-de-viool te spelen, maar het aroma eener cantilene! de eerste de beste cantilene van dit concert, mijn hemel, die ons over 't gelaat had kunnen sidderen en mislukte; het is indrukwekkend om Paganini uit zijn graf te halen en 't er quasi-heelhuids af te brengen, maar waar bleef de traditie, die niet alleen heelhuidsche techniek vraagt, doch ook meesterschap, d.i. volkomen onbevangenheid voor de bezwaren, en de alles-bedwingende magie, welke ons overstort met de andere muziek uit astrale regionen, de muziek der demonen; het is indrukwekkend om succesvol den virtuoos uit te hangen, maar stem uw viool dan niet vóór den cadens, waarin trouwens de valsche noten niet te tellen waren. Wat zegt ons dit à-peu-pressionisme, waaraan men alle demonische onbetwistbaarheid zag ontbreken?
De virtuozen gaan achteruit en wat zal men van de componisten zeggen? Staat Ingenhovens Dramatisch Toonstuk in verhouding tot het drama van dezen tijd? Weegt het op in liefelijkheid tegen de universeele gruwelen of evenaart het zijn tijd in tragiek? Het is buitenwereldsch...... Ik bewonder de veertig eerste bladzijden zonder bedenking als geniaal werk, doch de rest is me ondoordringbaar. Ik begrijp de lyriek en ik begrijp de poëzie, maar vind geen aanknoopingspunten voor het dramatische, dat mij schimmig, levenloos en atomisch klonk. Waarom gaf Ingenhoven niet een klein scenario, dat ons verklaart, hoe de vorm in zooveel gelijke stukjes kon gekapt worden, terwijl het hoofdthema als geraamte ronddoolt? En behalve de brokken poëzie of lyriek is er geen enkel effect, dat krachtig genoeg doorbreekt. Omdat alles bestaat uit nihilismen.
Ik wensch Evert Cornelis geluk met deze tweede uitvoering van een werk, dat Ingenhoven zelf niet voor zijn beste houdt. Wanneer krijgen we het Romantisch Toonstuk?