Utrecht, die in Gent geschiedenis studeerde; mijn vriend wijlen Michel Oukhow, die ook geschiedenis deed en langs moederszijde protestants was opgevoed, hoewel zijn vader een na 1917 uitgeweken Rus was; de nu bekende wijsgeer Jaap Kruithof die tegelijk geschiedenis en filosofie volgde, en die eveneens van protestantsen huize stamde; de socioloog Georges Kint, die gehuwd was met Nelly Blommaert uit de bekende protestantse familie te Maria-Horebeke.
Wij wilden vooral graag openbare voordrachten organiseren. Ikzelf had daar een zekere antikatholieke bedoeling mee, in positieve zin dan: we zouden namelijk de Vlaamse studenten tonen dat er andere vormen van Christendom mogelijk waren dan het katholicisme. We mochten ons Verheugen in de sympathie; de financiële steun en de medewerking van een aantal Gentse professoren: Ganshof, Van Werveke, en vooral René Dekkers die in mijn tweede kandidatuur rechten Romeins recht doceerde. Hij was een prominent rechtsgeleerde die helaas te vroeg overleed. Al vóór hij ook te Gent begon te doceren, verwierf hij aan de ulb een grote faam. Dekkers kwam graag en herhaaldelijk voor de Christen Studenten Vereniging spreken.
Onze bijeenkomsten hielden wij in het toenmalige studentenhuis aan de Savaanstraat te Gent. We legden zelfs contacten met christelijke Studenten te Brussel en te Luik, onder wie de dochter van de liberale oud-minister Jean Rey, die protestant was, de latere dominee Joup Boudin en de latere magistraat Pierre Mahillon.
Deze bezigheden voor het csv, samen met een soort geestelijke crisis, hielden mij enige tijd van de vrijzinnigheid weg en meer bepaald van mijn activiteiten in het Liberaal Studentenverbond. Ik trok me in mezelf terug, mede om zekere sentimentele problemen die mijn gemoedsrust toen verstoorden, te boven te komen. Bovendien kon ik de uren die hierdoor vrijkwamen best gebruiken om tijdens het academiejaar 1950-'51 aan mijn licentiethesis in de geschiedenis te beginnen.