| |
| |
| |
Over de auteur
Frank Vande Veire doceert over esthetica aan de academie voor beeldende kunst in Rotterdam. Hij schrijft over kunst, filosofie en literatuur, totnogtoe vooral in De Witte Raaf, Yang en diverse tentoonstellingscatalogi. Hij schreef een bijdrage voor de bundel Rondom Georges Bataille (Acco) en werkte mee aan de essaybundel Het wakende woord (over Maurice Blanchot) (SUN).
| |
Over de teksten
Voor deze uitgave werden alle teksten in mindere of meerdere mate bewerkt.
I. Hedendaagse kunst
|
Fotografie tussen verveling en fascinatie. Over Antonioni's Blow up verscheen eerder in Upfront, het jaarboek (1996-1997) van de Willem de Kooning Academy in Rotterdam. |
|
Het overleven van de aura. Ian Wallace en zijn Mondriaan verscheen eerder in de catalogus van de tentoonstelling Hommage to Mondrian in de Vleeshal, Middelburg, 1990, pp. 22-44. |
|
De funeraire scène van het object. Rondom de installaties van Guillaume Bijl werd geschreven in 1990 en verscheen uiteindelijk in een publicatie ter gelegenheid van de reizende tentoonstelling van Guillaume Bijl, MUHKA, Antwerpen, 1996, pp. 16-40. |
|
Ilya Kabakov: een autoloze autobiografie is de herwerkte versie van een lezing die op initiatief van Amarant vzw en het Paleis voor Schone Kunsten plaatsvond op 13 juni 1996 in het Paleis voor Schone Kunsten (Brussel). De tekst verscheen eerder in De Witte Raaf, nr. 63, september 1996, pp. 5-7. |
| |
| |
Iets over hoe de Tuerlinckx-machine door de tentoonstellingsmachine heen stapt verscheen totnogtoe enkel in een Engelse vertaling in Inside the Visible, an Elliptical Traverse of 20th Century Art in, of, and from the Feminine, Catherine de Zegher ed., MIT Press, Cambridge, Massachusetts, 1996, PP. 451-455. |
|
‘Hier’ als een afstand. Omtrent de sculpturen van Harald Klingelhöller verscheen eerder in de catalogus van de tentoonstelling Nieuwe Beelden, Openluchtmuseum Middelheim, Antwerpen, 1993, pp. 29-36. |
|
Het monster, zijn kader. Een installatie van Sylvie en Chérif Defraoui verscheen eerder in Tragelaph, een boek dat werd uitgegeven naar aanleiding van de gelijknamige tentoonstelling van Sylvie en Chérif Defraoui in de vleeshal, Middelburg, 1990, pp. 34-57. |
II. Kunst na de dood van God
|
De onincarneerbare mens verscheen eerder in De Witte Raaf, nr. 49, mei 1994, pp. 12-13. |
|
De holte van een naam verscheen eerder in de catalogus van de tentoonstelling Ruimte voor Beelden: (al dan niet), P.A.P.E. Kattenberg, E.J. Kuiper, M.M.C, van Poeijer red., HaGé-Uitgeverij, Amsterdam, 1994, pp. 18-24. |
|
‘Een zo noodlottig verlangen’. Klossowski, de vrouw, de fallus, de parodie verscheen eerder in De Witte Raaf, nr. 51, september 1994, pp. 1-3. |
III. Kritische posities
|
Rendez(-)vous: het fantasma (en) zijn grens is de herwerkte versie van een lezing die op initiatief van Amarant vzw plaatsvond op 16 mei 1993 in de Gele Zaal (Gent). De tekst verscheen eerder in De Witte Raaf, nr. 44, juli 1993, pp. 14-16,
|
| |
| |
en werd opgenomen in Het vel van Cambyses, Kunstkritieken tussen ‘Van Nu en Straks’ en Documenta IX, Vertoog en literatuur, Antwerpen 93, Leuven, 1993, pp. 442-455. |
|
De paradoxen van de ideologiekritiek. Over Benjamin Buchloh verscheen eerder in De Witte Raaf, nr. 41, januari 1993, P. 7. |
|
De blinde vlek in het modernistische oog. Omtrent Rosalind Krauss' ‘optisch onbewuste’ verscheen eerder in De Witte Raaf, nr 48, maart 1994, pp. 20-21. |
IV. Epiloog
|
Cultuur, kunst, kritiek... Iets over de behaaglijkheid van ons onbehagen werd voorgelezen op 16 december 1993 in de Monty in Antwerpen, als bijdrage aan het debat dat werd gehouden ter gelegenheid van het verschijnen van Het vel van Cambyses, Kunstkritieken tussen ‘Van Nu en Straks’ en Documenta IX. De tekst werd als nieuwjaarsgeschenk uitgegeven door International Theatre & Film Books en verscheen eveneens in De Witte Raaf, nr. 47, januari 1994, p. 16 en in De Gids, nr. 9, oktober 1994, pp. 738-742. |
|
|