zelven oveleyde hoe hy Tros, die zynen nabuer was, best zoude konnen krenken. Hy trok dan tegen hem te velde; maer naer eenen langduerigen oorlog wierden de Phrygiers van de Troyaenen overwonnen, tot groot spyt van hunnen koning.
Men meynd dat dezen Tantalus eenen zoon van Jupiter geweest is. Wanneer hy op zekeren tyd de goden herbergde, stelde hy hun, onder andere geregten, zynen zoon Pelops voor, om te ondervinden, zegt Ovidius, of de goden alles wisten. Niemand van hun alle proefde daer van dan alleen de godinne Ceres, die 'er eene schouder van at; voor de welke, als dit kind daer naer levendig gemaekt wierd, hem eene ivoore schouder zoude gegeven zyn. Dezen Pelops heeft naermaels Onomaüs, koning van Achayen overwonnen.
De poëten hebben verdigt dat den gemelden Tantalus de geheymen der goden veropenbaerd hebbende, daer voor in de helle zwaerlyk gestraft word; want by eene beek vol klaer water staende verstikt hy van dorst, en vergaet van honger by eenen appel-boom gelaeden met rype vrugten. Dit is eene zinspeling op de vrekgierige menschen, die overvloedige goederen bezitten en de zelve nogtans niet durven gebruyken.
Tantalus had eene dogter genoemd Niobe, die getrouwd was met Amphion, koning van Theben in Beotien, den welken men eenen zoon van Jupiter zegt te wezen. Deze Niobe lasterde de godinne Latona, vraegende waerom men zoo groote eere bewees aen eene uytlandsche vrouw, die maer eene dogter van Titan was, en slegts twee overwonnene bastaerden ter weireld gebragt had; en waer door zy verdiend had gesteld te worden boven de koninginne van Theben, dogter van den koning Tantalus, die in den egten staet had voordgebragt zeven zoonen en zeven dogters. Bocatius zegt dat Godt groot mishaegen heeft in de hooveêrdigheyd van dusdaenige vrouwen, die hunne vrugtbaerheyd meer aen zig zelven dan aen zyne almogendheyd toeschryven. Hier door is het gebeurd