daer door te kennen gevende dat zy subtiel en verstandig was. Naer eene roemrugtige heerschappye, zoude deze vorstinne met haer volk aengekomen zyn in de haeve van Athenen, en van Neptunus de toestemming bekomen hebben om haere offerande te doen in den tempel van de godinne Pallas, den welken maer nieuw gebouwd was, op voorwaerde dat zy aldaer met geen gevolg van manspersoonen zoude verschynen. Medusa zoude dan in dezen tempel getreden zyn met eenen grooten sleep van staet-joffrouwen, allegaeder uytnemende kostelyk vercierd, op welkers aenschouwen in steen veranderden niet alleen de mannen, maer ook de vrouwen, en onder andere de koninginne genoemd Yde, dit is te zeggen, dat zy zoodaenig verwonderd waeren over hunne schoonheyd en kostelyke kleeding, dat zy daer van onberoerlyk bleeven staen als steenen.
Van Jetro, den priester van Madian en schoonvader van Moyses, is op dien tyd een zeer geestelyk geslagt voordgekomen, te weten de Rechabiten, van Jonadab, zoon van Rechab; de welke, niet tegenstaende dat zy hunnen oorsprong uyt de heydenen hadden, ten opzigte van hunne geestelykheyd en hun godvrugtig leven, van de nieuwsgierige Joden in hunnen godsdienst outfangen wierden. Hier van vinden wy een wonder stuk by Jeremias aen het 35 kap., welken propheet in de dagen van Joachim, zoon van Josias, koning van Juda, op het bevel des Heeren, tot het geslagt der Rechabiten ging, alwaer by tot zig nam Jechonias, zoon van Jeremias, die den zoon van Habsanias was, benevens zyne broeders, alle zyne zoonen en geheel het huys der Rechabiten. Hy bragt die in den tempel des Heeren te Jerusalem, alwaer hy hun-lieden schaelen en kelken vol wyn voorstelde, en hun noodigde om daer van te drinken, maer zy weygerden zulks te doen, om dat hunnen vader hun en hunne kinderen een verbod gedaen had van oyt wyn te drinken, huyzen te timmeren, zaed te zaeyen, wyngaerden te planten of te be-