schap uyt Napels, binnen welke stad hy op dien tyd studeerde, nae Drepanum.
Broeder Livinus vanden Bossche, van het predikheeren-orde, die dit eerste boek overzien heeft, heeft my gezeyd van eenen ouden man gehoord te hebben, dat hy, met de Gentenaeren in de veldslagen en spring-reyzen zynde, ten tyde dat zy oorlogden tegen den duydschen keyzer Frederik, die voor Gend lag, op eene plaets genoemd Everghem, somtyds uyt de keyzerlyke legerstede mannen zag te voorschyn komen, de welke grooter waeren als andere menschen, en van natuer maer eene oog hadden, die in hun voorhoofd stond. Den gemelden ouden man had aen den predikheer voorder verhaeld, dat zy van de Gentenaeren (die hun den naem van Spiegelaers gaven) verslaegen of in het water geschoten wierden; maer dat hy hun dikmaels had hooren zeggen, dat het jammer was dat zy de zelve niet gevangen en in het leven bewaerd hadden, om de vremdheyd en wonderheyd van hun maeksel. Dog wat volk het was, wist hy niet wel te zeggen. Den gemelden keyzer was Frederik, den derden van dien naem, en den honderd negentienden roomschen keyzer.
Den anderen schryver die van deze reuzen handeld, is Baptista Fulgosus. Hy zegt dat 'er ten tyde van Karel den VIII, koning van Vrankryk, in de bergen van het Narbonsche, niet verre van de stad Valencia, op de groote rivier Rhodanus, vele oude grafsteden gevonden wierden, in de welke beenderen van menschen lagen die 30 voeten lang waeren; welk wonder hy ook met veel gezelschap ging bezigtigen, want hy woonde alsdan te Genua, zoo hy schryft. Ook zag men daer zommige andere beenderen, die van de landslieden bewaerd wierden, en zoo groot waeren, dat vele persoonen de zelve eerder voor beenderen van grove dieren dan van menschen aenzagen.
Een ander wonder verhaeld Martinus, in zynen boek die hy Martiniam genoemd heeft, te weten: dat zekeren landsman, ten tyde van den roomschen