maekzel, ook gebruykten zy beter en bekwaemer spyze om lang te leven. Voords ook om de neêrstigheyd die zy deden tot de deugd, en om de nuttigheyd der konsten die zy uytgevonden hebben, als de sterrekunde en landmeterye, heeft Godt hun langer leven verleend, van welke konsten zy geene verzekerdheyd zouden hebben konnen krygen, hadden zy min dan 600 jaeren geleefd, want zoo veel jaeren maeken een groot jaer van des hemels-loop. Hier van geven niet min getuygenis alle de schryvers der oude geschiedenissen, zoo wel der Grieken als der oudere grover natien; want Manecho, den beschryver der egyptische geschiedenissen, en Berosius, der chaldeesche dingen, voords ook Mochus, Hestiëus en Hieronymus, den egyptenaer, die de geschiedenissen der Phenicers be̅schreven heeft, spreken met ons; Hesiodus Hecateüs, Vellanicus, Acusilaüs, Ephorus en Nicolaüs, vertellen dat de voorleden onders hun leven tot 1000 jaeren gebragt hebben.’ Deze zyn de woorden van Josephus.
Voorders leest men, gelyk voorzeyd is, dat de godvrugtige ouders voor den zondvloed geen vleesch aten, zig te vreden houdende met het geen de aerde voordbragt, niet willende, om hunne lekkernye en wellustigheyd te voldoen, eenige dieren van het leven berooven, zonderling zulke dieren of beesten die de menschen dienstig en behulpzaem zyn, als ossen, daer men het land mede ploegd, en andere, alsook deze arme beesten, die goedertieren en onnoozel zyn, en den mensch geenzins schaedelyk, van welkers melk en vel dén mensch gevoed en gekleed word. Overzulks had Pythagoras, in Italien zynde, met de dieren groot medelyden, en had al het volk geern daer toe gebragt dat zy tot hun voedsel geene zouden gedood hebben, gelyk Ovidius schryft. Nu heeft Godt zulks toegelaeten, zoo men in het H. Schrift vind, diesvolgens word 'er met beesten te slagten niet misdaen, maer die uyt vreedheyd