ja dat hemel en aerde niet konnen begrypen; want hy is zyne eygen plaets, alle dingen vervullende, over alle dingen wezende, en alle dingen hunne werkingen gevende, na dat het zyn begryp is: hy is onverdeelbaer, een geheel en volkomen goed, dat geheel en al in alle dingen is; onbegrypelyk, oneyndig, en van niemand dan hem zelts bekend: hy is alleen den aenmerker en liefhebber van zig zelven, den welken alle dingen die in hem zyn om zig zelfs wille bemind, en alle schepselen als het maekzels zyner handen. Innocentius schryft: den eenigen, waeragtigen, levendigen en alwetenden Godt is eeuwig, onmetelyk, onuytsprekelyk, onveranderlyk, almagtig, zonder begin of eynde; en onder vele andere woorden, zegt Damascenus, dat hy alles vermag wat hy wild, maer niet alles wild dat hy vermag; want hy kan de weireld verderven, maer wild niet. Soroaster, eenen koning der Bactriaenen, beschryft Godt aldus: Godt heeft een begrypende hoofd; hy is van alle levendige, bestandige en onvergankelyke dingen den oorsprong, inder eeuwigheyd den alderbesten en wysten vader des rechts, en in de wetende leering der gerechtigheyd bovenmaeten en volkomen, doch zonder natuer, den eenigen wyzen vinder der heylige natuer; eenen ongeschapen geest, die niet verdeeld kan worden, maer aen zig zelven overal gelyk is, het begin aller goede dingen, op geene gaeven wagtende, maer alles gevende zonder aenzien van persoonen. Secundus, dien stilzwygenden philosoph, van den keyzer Adrianus gevraegd zynde wat Godt was, antwoorde schriftelyk: hy is eenen onsterffelyken zin, eene onbemerkelyke hoogde, verscheyden in gedaente, eenen menigvoudigen geest, eene onbedenkelyke onderzoeking, alle dingen begrypende, eene waekende oog, een onophoudelyk licht, en het hoogste onuytsprekelyk goed. Daerom begeêrde eenen die gevraegd wierd wat Godt was, eerst eenen dag om zig daer op te bedenken, daer naer twee, dan dry, enz. en ten laesten bevreest wezende, sprak hy: hoe meer en langer dat ik zoeke,