134
Nederlandse inzending Biennale Sao Paulo, Brazilië, internationale tentoonstelling moderne kunst... voor een deel werkstukken van de heer Jan Schoonhoven, collega, werkzaam op Centrale Afdeling Gebouwen ter Centrale Directie. Een commissie selekteerde twaalf werkstukken van Schoonhoven, die bij de keuze ook een bepaalde inspraak had.
1955 begint onze collega te experimenteren met papier als ‘grondstof’ voor het vervaardigen van abstracte constructies. Vooral ribkarton, closetrollen en ander verpakkingsmateriaal blijken voor hem een willig medium te vormen in zijn streven naar zelfexpressie. De beschouwer van deze eerste werken moet wel de indruk krijgen van een grote mate van willekeur in de vormgeving. In een volgend stadium komt er in zijn ribkarton-relïëfs meer tekening, een grotere ordening. De grilligheid van zijn eerste scheppingen gaat allengs verloren en maakt plaats voor een schema van ruiten en rasters. Geometrise vormen gaan het beeld van zijn reliëfs beheersen.
Ten slotte vindt Schoonhoven een nieuwe uitdrukkingsvorm in ronde, bolle en holle schotels van groot formaat. Eveneens van ribkarton gemaakt, waarop in rijen gerangschikte vlakken worden aangebracht en wel op een wijze, waardoor de snede van het mes zichtbaar bleef. Het geheel wordt vervolgens met witte verf beschilderd. Het resultaat is inderdaad verrassend. Er gaat een grote rust en harmonie van uit, het emotionele van zijn eerste werk is verdwenen en een strenge soberheid beheerst zijn latere reliëfs.
‘Het gaat er niet meer om, persoonlijke gevoelens in mijn werk tot uitdrukking te brengen,’ zo zegt hij. ‘Het gebruikte materiaal wordt niet veranderd uit voorkeur, alleen om een stuk van de werkelijkheid zo intens mogelijk te vertolken.’
‘Meneer Schoonhoven... ziet u zelf een relatie tussen uw ambtelijke taak en uw kunstzinnige aktiviteit - in deze zin, dat de laatste een compensatie is voor wat uw dagelijkse werkkring u aan uitingsmogelijkheden onthoudt?’
‘Neen... eerder geloof ik, dat de regelmaat en orde van de ambtelijke sfeer hun weerspiegeling vinden in mijn kunst. In mijn