buitengewoon heldere toon, hoogtepunten in hogergenoemde plaatopnamen.
Bijnaam ‘Fat girl’ i.v.m. hoge stem en ‘fat-heid’. Leonard Feather herinnert zich:
‘Tijdens jam-session in de “Three Deuces” werden sw onderlinge spanningen tussen Bud Powell en Navarro zo groot, dat Navarro tijdens de tweede set zijn trompet met een harde slag op de handen van Powell wilde slaan. Hij miste, maar de klap was zo hard, dat hij zijn trompet finaal in mekaar sloeg. Hij leende een andere en speelde de set tot een goed einde.’
Joe Newman in ‘Hear me talkin’ to Ya':
‘Hij had alles wat een trompettist nodig heeft: soul, good lips, continuïteit en prachtgeluid. Had, als-ie gezond was gebleven, bijna niet kunnen falen.’
Carmen McRae (zangeres) voegt hieraan toe:
‘Hij was niet groot, alleen dik. Hij had een grote maag en was nog maar in zijn “early twenties”. Woog minstens 175 pond, ontwikkelde daardoor natuurlijk tb.’
Volgens o.g. is Navarro direkte voorloper van Clifford Brown, melodiese wendingen ontleend aan vroege boppers als Davis, heilig vuur van Diz(zy Gillespie). Klare, onfeilbare, zekere spel onmiddellijk terug te vinden bij ‘Brownie’ (Clifford Brown). Tot zover, Corn. Bastiaan, deze kleine informatie. Mijn exkuses voor de diverse slordigheden en taalafwijkingen (bijgeschaafd/Vaandrager). Hopelijk kun je met deze gegevens wat doen. Wanneer kom je eens luisteren naar Navarro? Ben pas verhuisd naar Moorenhof 3. Wil je dit even noteren? Intussen verblijf ik met de meeste hoogachting
UW DIENSTWILLIGE DIENAAR
GROETEN VAN POM