Heidelbergse catechismus
(1563)–Caspar Olevianus, Zacharias Ursinus– AuteursrechtvrijChristelicke onderrichtinghe, ghelijck die in kercken ende scholen der cheur vorstelicken Paltz, ghedreuen oft gheleert wort
Insettinghe des heylighen Doops.Ga naar margenoot+GAet henen, ende leeret alle Volcken: ende dooptse inden Name des Vaders, ende des Soons, ende des | |
[Folio 35r]
| |
heyligen Geests: Wie daer gelooft, ende ghedoopt wordt, die sal salich worden: Maer wie niet en ghelooft, die sal verdoemt worden. | |
Insettinghe des heylighen Auentmaels Christi.ONse Heere Jesus, in die nacht doen hy verraden wert, nam hy dat Broodt, danckede, ende brack het, ende sprack: Neemt, eet, dat is myn Lyf, dat voor v gebroken wort: Sulckes doet tot myner ghedachtenisse. Desgelijcken nam hy ooc den Beker, na den Auentmael, ende sprack: Dese Beker is dat Nieuwe Testament in mynen Bloede: Sulckes doet, so dickmael als ghy dit doet, tot myner ghedachtenisse: Want so dickmael ghy van desen Broode eet, ende van desen Beker drinckt, so sult ghy des Heeren doodt verkondigen, tot dat hy koemt. Ende de H. Paulus, inden Eersten totten Corintheren in x. Capittel, seyt also: | |
[Folio 35v]
| |
De Beker der Dancksegginghe, daer mede wy dancksegghen, is die niet de Ghemeynschap des bloedts Christi? Dat Broot dat wy breken, is dat niet de Ghemeynschap des Lichaems Christi? Want een broot is het, also syn wy vele, een Lichaem, dewyle wy alle eens Broodts deelachtich syn. |
|