Inleiding
Mijn eerste boek, De samenleving als oplichterij (1977), gaf ik als motto een citaat mee uit Hobbes' Leviathan: ‘To know why and how is a lust of the mind that by a perseverance of delight in the continual and indefatigable generation of knowledge exceedeth the short vehemence of any carnal pleasure.’ (‘Het hoe en waarom van de dingen te kennen is een lust van de geest, die de korte heftigheid van elk vleselijk genoegen verre overtreft; want het genot bij het verwekken van steeds nieuwe kennis is duurzaam en blijvend.’)
De aardigste reactie die ik daarop kreeg, was een lange en enthousiaste brief over mijn essays van de toentertijd in Nederland meest vooraanstaande feministe, die zich echter aan het slot toch afvroeg of ik mij met dit citaat van Hobbes niet in een te kloosterlijke richting begaf. Haar zorg was misplaatst. De tegenstelling die Hobbes construeert is er niet een van wederzijdse uitsluiting. Ik las en lees zijn zinsnede allereerst als een ode aan intellectuele nieuwsgierigheid; de intellectuele nieuwsgierigheid die ook ten grondslag ligt aan dit boek.
Vandaag de dag is het helaas nodig deze te onderscheiden van wetenschappelijk onderzoek en politiek engagement. Aan Nederlandse universiteiten wordt de klassieke academische Lehr- und Lernfreiheit, de ruimte om naar eigen inzicht te onderzoeken en te doceren op basis van kennis van zaken, steeds drastischer ingeperkt door politiek-ambtelijke willekeur en dwang tot conformisme aan op niets gebaseerde standaarden. Politiek engagement, altijd al een moeizaam begrip, is steeds meer teruggedrongen tot partijtrouw, conformisme aan de heersende ideologie of, negatief: afzijdigheid en innere Emigration.
Terwijl iedereen in de academie zich van ministers en beleidsvoerende instanties druk moet maken over ‘de groei van kennis’, ben ik meer geïnteresseerd in de strijd tegen het vergeten; tegen het vergeten van wat al bekend is, en in het daarvan gebruikmaken bij het beoordelen van heden en verleden op een manier dat een geïnteresseerd publiek daar wat aan heeft.